2007-07-31

Satsa på bättre lokaler i stället för att dissa homosexuella män

DN och SvD skriver att Socialstyrelsen ska ta sig ytterligare en funderare på om det är lämpligt att män som någon gång haft sex med män ska portas från blodgivning för alltid.

Själv är jag priviligerad som har möjlighet att få ge blod. Det kändes verkligen motiverat att börja för 16 år sedan då en av familjemedlemmarna fick en massa påsar. Det känns bra att ligga där på britsen under den förlängda lunchen och titta i taket. Personalen är trevlig och man går alltid från blodgivningen med ett leende på läpparna.

Men nog har jag funderat på hur sanningsenliga folk är när det gäller att fylla i blanketten med frågor. Att den som har Creutzfeldts Jakobs sjukdom i släkten är sanningsenlig tvivlar jag inte på.

Men hur är det egentligen med frågan om blodgivaren haft ny sexualpartner sedan man gav blod sist? Den som svarar ja på frågan kommer att få berätta när detta skedde och har det gått tre månader och det inte finns några andra höjda riskmoment är blodgivning okej.

Sedan kan man fundera på om inte risken att den som knarkade för tio år sedan och numera kommit rätt i livet har en tendens att svara nej på frågan om han eller hon har injicerat narkotika, anabola steroider, tillväxthormon eller något annat preparat, om det inte har skett inom sjukvården. Har man gjort det, är man för allas trygghet, diskvalificerad för alltid.

Blodcentralerna i Stockholm är inte särskilt bra utformade för att hantera blodgivarnas integritet. Även om det går fort att anmäla sig blir det gärna en liten kö och det är omöjligt att inte överhöra. Själv har jag fått frågor om utlandsvistelser och vid något tillfälle hade jag uppgivit att jag var gravid när jag i hastigheten fyllde i blanketten. Givetvis hör den som står bakom mig hur det står till. Inte sällan hör man hur personalen tackar för att personen före kommit till blodgivningen men resan i det tropiska landet innebär att han eller hon ska avstå blodgivning ytterligare ett par månader. Den kanske vanligaste orsaken till att någon inte får ge blod är att han inte väntat tre månader. Kanske kom vederbörande på att han ville ha en t-shirt och smet in på blodgivningen utan att tänka på att han var där förrförra måndagen.

Men aldrig har jag hört någon stå i mottagningen och utbrista: -Jo jag har haft sex med en ny partner förra veckan.

Risken är stor att alla inte är sanningsenliga.

Regeln om att män som haft sex med män ska diskvalificeras kan ha skäl för sig när man vill höja säkerheten. Men frågan¨är om inte den viktigaste säkerhetsåtgärden vore lokaler som mer värnar om den enskildes integritet.

Ge blod nu

1 kommentar:

Anonym sa...

Instämmer!

Dessutom så kan ju faktiskt den "ideala" blodgivaren som bara haft en sexpartner i hela sitt liv, sig själv ovetande ha en make som går till prostituerade två gånger i veckan, av bägge könen och utan skydd...

Så om man inte börjat kräva in bevittnade trohetsförklaringar på heder och samvete från makar/makor/sambor etc är det rent ut sagt löjligt, förutom kränkande, att kräva att folk skall erkänna om de blev våldtagna som smågossar på 50-talet eller prövade knark några gånger under flower-power-perioden. Snacka om att sila mygg och svälja kameler!