2007-07-08

Kitesurfning vad är det

SvD och Sydsvenskan skriver om en olycka vid kitesurfning eller heter det kitesurfing utanför Skanör. DN däremot publicerar TT-telegrammet där man valt att särskriva ordet - kite surfing. Ordet har ju ännu inte skrivits in i TT:s normerande skrivregler om ihop- och särskrivning men nog bör det vara sammanskrivet som ett ord.

Jaha då har man lärt sig ett nytt ord. Tur att Wikipedia finns. Jag ska kolla in om det finns några kitesurfare på Gotland.

Måtte den drabbade klara sig utan bestående skador. Sydsvenskan skriver att han har ådragit sig en svår skallskada och frakturer vid olyckan men att hans tillstånd ska dock inte vara livshotande.

Wikipedia om kite
Engelska Wikipedia om kitersurfing

TT-språket

13 kommentarer:

Barbaselo sa...

Är du allvarligt intresserad, så varför inte ta dig en tur till Gålö havsbad. Det är ju bara "runt hörnet" för dig. Den här bilden är tagen där - en "vanlig" dag.

Anonym sa...

Var det tänkt att människan skulle flyga så skulle vi väl i så fall vara utrustad med fallskärm?

Per Westberg sa...

Gålö havsbad tar jag mig till så snart jag kan. Så där såg det inte ut när jag var där i vintras. Men är inte bilden ett fotomontage?

Fåglar har inga fallskärmar heller. Och fallskärmar är fullständigt värdelösa på låg höjd.

Barbaselo sa...

Per !

Hm.. Hur skall jag tolka ditt påstående.

En fallskärm används såvitt jag vet att bromsa ett fall nedåt.

En drake, som faktiskt har snarlikt utseende, men annan utformning, är till för att lyfta.

Bilden är - såklart - inte ett montage. Det är så många kitesurfare på Gålö dagligen (när det är med än 6-7 m/s vind) att dom blivit bannade från huvudstranden.

Åker du dit, så håll till vänster när du promenerar mot vattnet. Det GÅR inte att missa. Dom täcker halva himlen, så att man knappt behöver solkräm.

Per Westberg sa...

Jag är inte så bra på aerodynamik men det stämmer att en fallskärm ska bromsa ett fall nedåt. Men är färden nedåt för kort gör den ingen nytta. En drake är till för att lyfta men kan också hjälpa till för att få en konrtollerad färd nedåt.

Så otroligt många flygare. Jag trodde inte att det var sant.

Anonym sa...

Man flyger inte med kite, utan skärmen är mer som ett segel som fångar upp vinden, på fötterna har man kitebräda som är som en surfinbräda och på den åker man med på vattnet.

Per Westberg sa...

Tack Tommi
Tur att jag inte skrivit om flygning i sambend med kitesurfing.

Det verkar rätt kul och det återstår att se om Haverikommission kommer att bedöma denna olycka som flygning. www.havkom.se

Barbaselo sa...

Tommi sa: Man flyger inte med kite.

Vilket inte är tanken. Men det händer dock att "skutt" utan vattenkontakt förekommer under flera sekunder.

Vilket tyvärr personen i Skanör fick erfara.

En tidigare världsmästarinna i kitesurfing (Silke Gorldt) omkom just genom att flyga in i ett strandnära hus.

Lite fler bilder från Gålö (samma dag) ser du här.

Anonym sa...

...och vill du se hur det verkligen ser ut när någon åker kan du t.ex. kolla HÄR. För övrigt är det ett engelskt begrepp så då ska det nog heta kite surfing.

Per Westberg sa...

Jag kan bara konstatera att dett ser kul och sunt ut. Men hur får man upp draken. Jag lyckades aldrig som barn.

Barbaselo sa...

Per Westberg!

Skall du få upp en sådan drake som "piang piong piung" visar på sin bild, så är det inte speciellt svårt.

Draken på hans bild har bara 4 leechar (linor) och dessutom en uppstadgad vingkropp.

Det är dessa drakar som rekommenderas till nybörjare.

De kan t.o.m. startas liggandes i vattnet.

Dessa drakar brukar cirkla c:a 20 meter ovanför surfaren.

De lite mer extrema surfarna har slaka drakar med, ja, jag vet inte hur många, kanske 20-talet leechar och så korta som ner till 10 meter.

Då går det verkligen undan.

Ju längre linor, desto svampigare framfart.

Per Westberg sa...

Jag väntar med kitersurfing till framtiden. Ska försöka bli lite bättre ryttare först.

KAnske skulle man kunna kombinera kite och ridsport. Typ hoppa över höga hinder :)

Barbaselo sa...

Det är egentligen fel att anklaga människor innan man veta detaljer, men under normala omständigheter så flyger man inte in i ett hus, som killen i Skanör.

På en kitebräda dras man fram av draken, som är fastsatt i ett fäste som går runt midjan. Det finns en snabbkoppling för att lösgöra sig. Denna säkerhetsfunktion innebär att man kan dra i ett handtag och omedelbart frikopplas från draken.

Just för att undvika olyckor som den i Skanör.

Åker man t.ex. till Gålö havsbad, så går det att se, att det är mer regel än undantag att använda flytväst och hjälm.

Sådana saker räddar liv.

Jag hoppas killen i Skanör klarar sig bra - men jag hoppas också att han lärt sig något.

Hjälp och flytväst är mycket bra attiraljer - utom för dom som surfar bara för att ragga brudar såklart - då ser det enbart töntigt ut - och så vill man ju inte framstå.