2007-07-15

Skratta eller gråta

Enligt 71 § första stycket Arbetarsskyddsstyrelsens föreskrifter (AFS 1999:3) om byggnads- och anläggningsarbete gäller att skyddshjälm med hakrem samt skyddsskor med spiktrampskydd och skyddståhätta skall användas om det inte är uppenbart obehövligt.

Huvudregeln är alltså skyddsko och hjälm på ett bygge. Hjälm av i byggfutten.

Jag vet inte om man skall skratta eller gråta när man ser vd:n för bemanningsföretaget Expandera i DN-Ekonomi idag. På en bild ses vd:n Jessica Löfström i samspråk med två polska byggnadsarbetare. Bilden ser ut att vara tagen tagen på ett bygge vid Sandhamnsgatan vid Sehlstedtsgatan på Gärdet i Stockholm. Det är helt klart en byggarbetsplats eftersom ställningar är resta på fasaden. Det är definitivt inte obehövligt att bära hjälm eftersom man arbetar intill ett tak och stegar är resta. Skyddskor på gäller givetvis eftersom det är rätt mycket prylar på arbetsytorna.

Men vad ser man.

Ingen av byggjobbarna har hjälm. Vd:n har hjälmen i handen och hennes snygga poppiga skor tror jag inte är tillverkade på Stålex.

Jag kan ha fel. Men då borde vd:n i alla fall inte ha tagit med hjälmen överhuvud taget. Det ser bara löjligt ut även om den matchar den chica dräkten. Visserligen kan det se löjligt ut med hjälm när man bär kostym eller dräkt men det får man nog ta om man vill ha bilder från "verkligheten". Jag kom precis p att jag nog inte riktigt vet vad dräkt är. Kanske är det en byxdress eller bara helt enkelt jacka med byxa.

Inga kommentarer: