2007-07-22

Registerutdrag drabbar även den ostraffade

En enskild person har endast rätt att få utdrag ur belastningsregistret en gång per kalenderår. Många arbetsgivare kräver oöppnade kuvert och detta innebär att även den som är ostraffad drabbas av att arbetsgivare som saknar lagstöd begär registerutdrag inför anställningar. Det går nämligen bara att lämna över ett obrutet kuvert per kalenderår. Sådan är registerlagstiftningen.

Den 18 juli uppmärksammade jag att justitieministern uttalat en skeptisk hållning till det faktum att allt fler arbetsgivare kräver registerutdrag ur belastningsregistret. Min grundinställnng är att det ska finnas lagstöd för att begära registerutdrag. Arbetsgivare ska i stället lägga ner krut på att arbeta med en god referenstagning och risken är stor att den som straffats men som vill börja sköta sig aldrig får chansen.

Lagstöd, och till och med lagkrav, finns det när det gäller inom förskolan och grundskolan och sedan den 1 juli 2007 också för den som ska jobba på hem för vård eller boende som tar emot barn (HVB). Men i dessa fall handlar det om utdrag som redovisar vissa särskilt allvarliga brott och syftet är att sexualbrottslingar ska fastna i garnet.

Jag skrev den 18 juli:

Det är därför bra att justitieministern i Riksdag & Departement markerar att hon vill återupprätta den gamla "hederliga" principen att den som sonat sitt brott ska ha och ges en andra chans.- Min grundinställning är att registerkontrollen inte är relevant. Den fångar inte några pedofiler, säger hon och lovar att frågan om registerkontrollen kommer att aktualiseras under arbetet med en ny kriminalvårdslag. Det är ett bra sammanhang att ta upp frågan och inte minst gäller det att få bukt med alla enskilda arbetsgivare som begär att anställda ska lämna in utdrag ur påföljds- och belastningsregister. Inte minst efter som den förslagne lätt manipulerar dessa handlingar. Återigen falsk trygghet.

Riksdag & Departement, Justitieministern vill ge dömda en andra chans
När jag så i dag läser att fler arbetsgivare begär registerutdrag från arbetssökande ser jag att ett av mina argumnet fallit. Mitt påstående att det är lätt att manipulera registerutdraget handlar om att registerutdragen som lämnas från Rikspolisstyrelsen till den enskilde är inte paginerade och han eller hon kan enkelt smussla bort några blad.

Nu visar det sig dock att många arbetsgivarna kräver att kuvertet med registerutdrag ska överlämnas oöppnat. Detta sätter individen i en ännu mer knepig situation och nu drabbas plötsligt även den skötsamme.

Enligt 9 § första stycket lagen (1998:620) om belastningsregistret har en enskild rätt att på begäran skriftligen få ta del avsamtliga uppgifter ur registret om sig själv. Sådana uppgifter skall på begäran lämnas ut utan avgift en gång per kalenderår.

Den som söker jobb som inte omfattas av lagreglerade ändamål kan alltså bara söka ett jobb om året. Det blir till att vänta till nästa kalenderår för att kunna få ett oöppnat kuvert från Rikspolisstyrelsen i Kiruna. Hur ser Postens personaldirektör på detta?

Även denna regel kan förbigås men om detta tänker jag inte förtälja. Belastningsregsitret missbrukas redan idag i allt för stor utsträckning.

Det vore kul att veta hur man hanterar sådana här saker i andra länder. Söker man jobb utomlands kan man få ett särskilt registerutdrag men då brukar det vara det enskilda landets utlänningslagstiftning som kräver detta. Inte att den utländske arbetsgivaren tror att han eller hon kommer att undvika en presumtiv bedragare eller tjuv.

DN, Vanligare att företag kollar nyanställdas brottsregister
SvD, Allt fler jobbsökande brottsgranskas
Aftonbladet, Företagen kollar upp ditt förflutna

Andra bloggar om: ,

2 kommentarer:

Kalle X sa...

Jag är en drabbad,

Jag har inget på mig i belastningsregistret, men fattade inte att man inte får öppna kuvertet. (Trodde att dokumentet hängde ihop)

Så nu är läget... för att få det jobb jag har kämpat i månder med intervjuer osv. (För övrigt har jag jobbat hårt hela våren med att söka olika jobb) och nu har jag i stort sätt kommit i mål med ett drömjobb, bara en säkerhetskontroll med ett oöppnat kuvert med mitt belastningsregister i, sedan är det klart eller? Känns mycket knäckande om jag inte kan få ett nytt oöppnat brev från rikspolisen.

Hade hoppats på att man kunde begära mer utdrag mot en avgift....
Eller att man hittar ett sätt att hantera utdrag till arbetsgivare på ett bättre sätt.

Det andra är ju skammen att bli misstänkt för att inte ha ett rent registerutdrag från belastningsregistret.

Vill iget annat än att jobba och sköta mig

/Svensk Medborgare i kläm...

Per Westberg sa...

Jag lider.