2007-08-19

Att svara i telefonen

När man ringer till hotell har de oftast väl inövade hälsningsfraser. Det kan låta ungefär så här:
-Välkommen till Best Western Hotell Royal Corner i Växjö. Du talar med Camilla.
Men nu i kväll ringde jag till ett sådant där litet slitet åttarumshotell på en bruksort i Bergslagen för att boka rum nu i veckan. Svaret i telefonen blev: -Hallå!

Själv frågar jag om jag kommit till N.N. hotell i X-fors/X-hammar. -Ja, blir svaret.

-Jag kommer på torsdag. Det är väl den 23 augusti, meddelar jag.

-Jo, det är något sådant svarar portieren, eller vem det nu var som hördes i andra ändan.

Proffsighet kan skilja. Men vad gör det? Jag behöver en säng för sex timmars vila.

Att det lilla hotellet skriver "grekisksallad" i ett enda ord och har ett pansionat i stället för ett pensionat spelar ingen roll.

Men frågan är om man verkligen kan trakteras av en meny som innehåller "tornedo". Tornedo var väl pseudonymen för den berömda illusionisten Karl-Ewert Forsberg, född 1926, som tillsammans med sin hustru Meta de Sota skapade en unik akt där virtuosa kort- och cigarettmanipulationer sammanflätades med klassiska illusioner.

Men jag förstår dem. Det är svårt att stava till tournedos, hjärtat av oxfilén.

Andra bloggar om:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Herre min get vilket ställe. Bort bra men Stockholm bäst ;-)

Anonym sa...

Låter lite Basil Fawlty över detta. Ser fram emot rapporten från övernattningen - om du överlever.