2007-08-14

Den oberoende liberala tidningen slår mot marknadskrafterna

Så här i samband med världsvattenveckan drar DN:s ledarsida en lans för att vi konsumenter ska minska vårt drickande av buteljerat vatten. "Dyra droppar" är rubriken och det är givetvis omtanken om vår naturen som är ledstjärnan. Även om tidningen uppmanar oss reflektera över att vatten på flaska kan vara 2 000 gånger dyrare än kranvatten.

Det är intressant att den oberoende liberala tidningen inleder en kampanj mot en trend som så tydligt handlar om de fria marknadskrafternas kraft över den enskilde konsumenten. Alla pratar om hur "korkat" :) det är med flaskvatten men få drar konsekvenserna av detta.

Själv har jag förmånen att i dag få dricka flaskvatten. Det blir på egen medhavd flaska via tappkran. Men som konferensräv blir det dessvärre även många backar vatten från "källor".

Tyvärr tror jag inte DN:s ledarsida är startskottet i någon folkresning. För det är marknadskrafterna alltför starka och manipulativa. Men marknadskrafterna kan även skapa motkraften. Frågan är bara vem som vinner den kampen?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där med flaskvatten är inte någon bagatell miljömässigt, och dessutom är det i mycket ett bedrägeri.
Det mest komiska exemplet jag vet var när Coca Cola försökte lansera sitt buteljerade kranvatten här i England.
Nu läckte det ju ut - jag menar att det var vanligt filtrerat kranvatten från Themsen...
Men när man varit runt i världen och sett dessa hyllor i affärerna! Franskt vatten i Colombo och Bangkok, osv...
Själv drack jag alltid kranvattnet, både när jag bodde i Bangkok och i Colombo. Även många s.k. u-länder har faktiskt utmärkt kranvatten!

Anonym sa...

Tack för att du uppmärksammade mig på DNs ledare. Jag skrev igår en sak om skandalen att Nestlé är en av huvudsponsorerna bakom årets Vattenvecka i Stockholm. Nu har jag lagt dit ett PS om DNs ganska huvudlösa huvudledare. Min bloggtext finns på http://attac.se/blogg/3372/tankar-om-vatten