2007-08-27

Parkeringsvakter mäter bra

Stockholms P-vakter har nu funnits i över 50 år.

De gör ett bra jobb och svarar bra på mina knepiga frågor. Är de på humör kan man fråga dem hur långt det är till deras miljövänliga övervakningsfordon. Då tar de fram lasermätaren och ger ett korrekt svar.

Alla större städer har parkeringsövervakare och i Stockholm hör det till ovanligheterna att bilar bogseras bort. Vi slipper också sådana där klampar som ser ut som björnfällor.

Om nu någon undrar!

Jo, jag har blivit lappad. Men då har jag ju gjort fel och får stå mitt kast.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stockholm behöver sina parkeringsvakter för att hålla lite ordning. Vad vi inte behöver är alla privata övervakningsföretag som sitter framför datorn och slår upp regnummer på www.vv.se och sen skriver ut böter. Själv fick jag en p-bot från ett litet förtag som heter Röda Borgen trotts att bilen var parkerad i ett garage två mil därifrån. Är det inte dags att ändra lagen så att bevisbördan ligger hos de som skriver ut p-boten. Så är det i andra länder eftersom de förstår att p-vakter inte är änglar som aldrig ljuger. Enklaste sätt är att kräva bildbevis på "brottet" som de gör i England. P-vakter får helt enkelt en digitalkamera med sig.

Per Westberg sa...

Bra rutet.

Jag tror att det är en finess att Stockholms parkeringsvakter är anställda just av Stockholms stad. Men det ändrar man säkert på snart.

Felaktiga parkeringsavgifter från privata aktörer har jag ingen erfarenhet av men är övertygad om att det förekommer. Ett seriöst bolag kan då, precis som du skriver, satsa mer på teknisk bevisning.