Men Bernt kommer att bli grymt besviken. Bernt vill nämligen ha lagligheten i den nya e-postpolicyn prövad. Och lagligt är det. Så lagligt att denna policy till och med är påbjuden från JO:s sida.
JO har nämligen tidigare avgjort minst ett sådant här ärende. Med tanken på offentlighetsprincipen måste nog den kommunanställde som inte skriver på en fullmakt finna sig i att gå till jobbet alla vardagar för att öppna posten. Inte heller på semestern kan man stanna hemma. Arbetsgivaren får problem med en arbetstagare som ständigt måste kallas in från ledigheter men det får man lösa på annat sätt. Alternativet till de lösningarna är nog att skriva på en fullmakt.
I ärendet 2022-2000 (Västerås kommun) uttalade JO:
Mot bakgrund av bestämmelserna i tryckfrihetsförordningen och sekretesslagen om allmänna handlingars offentlighet och om registrering av sådana handlingar är det angeläget att handlingar som kommer in till en myndighet så snart som möjligt blir omhändertagna. En försändelse som är adresserad till en tjänsteman får således inte bli liggande oöppnad om tjänstemannen av någon anledning inte är närvarande.
--
Om en anställd väljer att inte lämna fullmakt får posten inte öppnas av myndigheten utan skall vidarebefordras till den anställde. I en stor organisation där detta kan ta flera dagar får det anses lämpligare att registratorn kontaktar den anställde, som då får hämta posten på poststället. Om det skulle visa sig att försändelsen innehåller allmänna handlingar är det den anställdes ansvar att se till att handlingarna utan dröjsmål diarieförs. Särskilda åtgärder måste vidtas under perioder då någon anställd p.g.a. semester eller annars är borta en längre tid. I första hand får fullmakt utfärdas för denna tid. Andra åtgärder som ligger nära till hands är att i det enskilda fallet inhämta medgivande att öppna posten eller att som en sista åtgärd återinkalla tjänstemannen i tjänst. (Se även beslut i JO:s ämbetsberättelse 1982/83 s. 248).
Det nu anförda innebär sammanfattningsvis att om befattningshavare har egna e-postadresser hos en myndighet, måste myndigheten ha rutiner som tillförsäkrar att såväl innehållet i befattningshavarens e-postbrevlåda som e-postloggen är tillgängligt för myndigheten även under befattningshavarens frånvaro.
Myndigheters rätt att ta del av vanliga postförsändelser som adresserats direkt till befattningshavare grundas normalt på fullmakt från befattningshavaren. Ett sådant system är lämpligt även beträffande e-post.
Det har ju Bernt rätt i men då får han nog skaffa sig en hotmailadress för sin privata korrespondens. Sånt är livet som offentliganställd.
SR P4, Kronoberg, Kommun kräver kontroll av anställdas e-post
TV 4, Sydost skriver om detta också
3 kommentarer:
Exakt! Han är anställd i en kommun och förmodligen är e-postpolicyn redan den att jobbadressen ska användas till jobbkorrespoendens, inte för privat bruk.
Tycker han det är integritetskränkande att It-avdelningen kan se vart han surfar på jobbet eller vart han ringer med sin jobbtelefon?
Men givetvis ska det här framställas som den "lilles" kamp mot "draken". Znark.
Alla har lik i garderoben. Ni, jag, och Bernt. Följaktligen bör alla utom jag ge fan i att kolla min e-post. Mycket, mycket enkelt.
Med några enkla tekniska drag skulle jag kunna lösa den här härvan. Bernt kan väl faxa/maila den post det handlar om? Det finns andra sätt en Bodströms.
Det är ingen som ska kolla privat e-post. Men använder man sig av arbetsgivarens e-postbrevlåda kan arbetsgivaren sätta upp regler. Precis som jag kan bestämma att andra ska få access till min privata e-postlåda.
Är man dessutom offentliganställd gäller offentlighetsprincipen. Den brukar vi slå vakt om eftersom den till del är medborgarens kontroll av det allmänna.
Skicka en kommentar