2007-07-21

Sjöräddningssällskapet är en viktig verksamhet


Jag läser i DN om en dykolycka vid Hävringe. Genom Automatic Identification System följer jag Svenska livräddningssällskapets båt Resque Östgöta som är på väg in mot Oxelösund från Hävringe. Enligt Sörmlands Nyheter är den skadade en kvinna på 52 år som vrakdykt på 58 meter.

För några år sedan träffade jag ett antal belgare på en konferens i Holland som entusiastiskt berättade om hur de jobbade med sjöräddning. Samma entusiasm med en viktigt uppgift har Sjöräddningssällskapet. Denna ideella förening och alla deras båtar har frivillig besättning som är beredd att rycka ut inom 15 minuter dygnet runt, året om. Verksamheten drivs helt utan bidrag från staten och vi får inte förledas tro att luften är fylld av helikoptrar och att en kustbevakningsbåt döljer sig bakom varje skär. Inte heller får vi tro att det finns tryckkammare överallt. I just detta fall är det en lotsbåt som transporterat den skadade.

Resque Östgöta
Sjöräddningssällskapet


Andra bloggar om:

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Per!

58 meter är mycket djup i denna av mig så högt skattade sysselsättning. Som så ofta när det sker olycker i dyksammanhang så handlar det om personer som överskrider säkerhetsmarginaler, som inte har de rätta kunskaperna och som tar risker. I detta fall när det handlar om dyk på vrak ner mot 60 metersgränsen så måste dykaren vara väldigt väl utbildad och ha stor erfarenhet. En för snabb uppstigning tyder, tycker jag på att så inte kan ha varit fallet här. Gränsen för ”normal” dykning går vid 35-40 meter.

Nåväl, tur att det gick bra i alla fall.

Jag gillar också sjöräddningen och anser att vi borde satsa mer på denna verksamhet. Jag vill dessutom ha fler helikotrar omedelbart och tycker det är bra att de har en tryckkammare i Solna. Ett tag var det aktuellt med att ta bort tryckkammaren från KS. Tydligen har den återkommit och det är alldeles utmärkt.

God fortsatt sommar önskas dig!

Per Westberg sa...

Tack Anders.
Roligt att du "dök" in här.

Ja 58 meter låter mycket men nu kanske man inte alltid ska tro tidningarna.

Helikoptrar är bra. På Gotland har helikoptern dock knäckt räddningstjänstens ekonomi.

Undrar vad det var för vrak man dök på. Kanske ångfartyget Skagul som påseglades av en tysk pråm 1942. Det finns uppgifter om att fartyget ligger på just 58 meter även om även andra djupuppgifter föreligger. Även det tyska lastfartyget Johannes Russ ligger utanför Hävringe på 58 meters djup. Hon sänktes av en brittisk ubåt 1915.

Dykning är spännande men har givetvis sina risker.

Anonym sa...

Jag har faktiskt varit där ute vid Hävringe, under vattnet. En vår för några år sedan, det är en fin plats. Det var vår och det var mycket fin sjöfågel därute. Det finns många trevliga vrak kring Oxelösund och trakterna kring Hävringe. Hjulångaren Nordstiernan bland annat, byggd 1842, som förliste 1868. Denna båt dök jag på 2001, ligger på betryggande 24 meter.

För drygt en vecka sedan hade jag det stora nöjet att dyka på en skorv i Grekland, mitt emellan öarna Naxos och Paros. Marianna hette hon och ligger 25 meter djupt. 25 meter sikt och 22°C i vattnet nere vid botten. Mycket trevligt dyk med andra ord.

Skagul, kanske det. Verkar vara ett populärt dykmål....