2007-07-08

Läsarbilder och tipstelefon på skotsk restaurang

Röjer Aftonbladet källa?
Aftonbladet berättar om hur en huggorm hittats på en soffa på, den som jag förmodar skotskinfluerade, restaurangen Mc Donalds i Karlstad :). Läsarbilderna är skarpa och tydliga och i artikeln säger en av kunderna: – Jag blev rätt chockad.

Mc Donalds informationsavdelning låter berätta att det rör sig om ett busstreck och att två pojkar hade lagt ormen på en soffa.

Genom att publicera sådan här nyheter uppmuntrar Aftonbladet till att nyheter skapas. Det behövs inte mycket fantasi för att anta att det är "ormutläggarna" som är fotograferna. Det är inte heller osannolikt att den intervjuade restauranggästen är inblandad i ormtricket. Aftonbladet lär ju knappast ha haft en reporter på plats som hittat "oskyldiga vittnen". Härigenom röjer man kanske källan.

Till råga på allt betalar man för bilden.

Det finns anledning att vara kritisk till denna typ av journalistik och vi får hoppas att andra tidningar förbigår nyheten med tystnad.

Tacka vet jag Åbo Underättelsers nyhet om en ihjälslagen rekordlång huggorm som i själva verket var en snok. Eller varför inte Sundsvalls Tidning som i måndags skrev om en stackars familj i Timrå som fått in en huggorm i lägenheten. I dessa fall finns nyhetsvärde och när det gäller Åbo Underrättelser ska de ha en eloge för sin folkbildning. Man ska inte slå ihjäl ormar.

Andra bloggar om: ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det fantastiskt att man fritt kan säga vad man tycker och vill? Att ha åsikter om saker och ting som händer runt om i Sverige och världen.

Nej, Aftonbladet röjde ingen källa. Det var jag som tipsade och det var jag som fotade ormen. :)

Och för att förtydliga, det var inte jag som "planterade" ormen där. Men du har rätt, till råga på allt så tjänade jag pengar på det hela! :)

Aftonbladet, Expressen och till och med lokaltidningen NWT (och säkert ett par hundra andra tidningar) har tipsnr via SMS/MMS/E-post etc och ger tipsarvoden för bra tips. För de vet att det är folket som är ute som kan ge dem de färskaste nyheterna och inte deras egna reportrar.

Som tidigare journalist är källskyddet något heligt, även hos kvällspressen.

Men visst kan jag hålla med dig om att kvällspressen, oftast, är duktiga på att skapa rubriker. Men det är det som säljer! :)

Per Westberg sa...

Det var ju en extremt bra läsarbild. De brukar annars vara gansa suddiga.

Anonym sa...

Bra mobilkamera?! Nokia N95, 5 megapixel :) Try it, you will love it! :)