2007-07-18

Korta avstånd i Sverige blir kortare med färja

Roligt att försöket med färjetrafik mellan Visby och Grankullavik på norra Öland slagit väl ut. Det tar bara två timmar att pipa över här och sedan får man lugnt färdas genom norra Öland ner till Ölandsbron.

En gång hämtade jag en hyrbil här i Stockholm och återlämnade den på flyget i Kalmar efter tre dagar. Biluthyraren satte sig bakom ratten och läste av kilometerräknaren. -Du har kört 12 mil men bilen är uthämtad i Stockholm, sa han med bister min. Det är 41 mil mellan Kalmar och Stockholm!

Förklaringen var att jag åkt med bilen ner till Nynäshamn. Därifrån hade jag tagit båten till Visby parkerat i hamnen och använt apostlahästarna i Visby. Därifrån tog jag båten till Oskarshamn och tog mig till en förrättning mellan Oskarshamn och Kalmar.

Inget trixande med kilometerräknaren alltså.

SvD, Succé för färja mellan Öland och Gotland

Andra bloggar om:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej...En ung journalist på Svd
troligen...Jag har bara varit på
Gotland en gång 1966. Vi hade sommarställe på S Öland då som nu
och åkte upp till Grankullavik och
tog färjan till Klintehamn samma
tur som Linné gjorde 225 år tidigare...Färjan till fastlandet gick från Kappelshamn till Södertälje...Enligt Träffpunkt
Gotland hette färjan Gotlandia
...googlar lite till och ser att
förra färjeförsöket 1997 Litorina-
linjen också var den gode Linnés
rutt men nu blir det Visby direkt

Per Westberg sa...

Jaså var det så Linné tog sig till Gotland. Han passade ju på att åka till Karlsöarna också.

JAg kanske inte ska ropa hej förrän man presenterar hela statistiken. Framgång blir det ju inte om de andra förbindelserna till Gotland viker.