2007-07-09

Nu är Djurskyddsmyndigheten nedlagd


Fotot föreställer några Alpackor
Sedan den 1 juli är Djurskyddsmyndigheten nedlagd utifrån ett populistiskt vallöfte från några företrädare i den nuvarande borgerliga regeringen. Av debatten får man även känslan av att beslutet är en markering att allt som miljöpartiet tagit initiativ till är fånigt.
De som tendentiöst öste galla över Djurskyddsmyndigheten fick sin vilja igenom och nu är ansvaret för djurskyddsfrågor överfört på Jordbruksverket. Att Jordbruksverket nu kommer att fortsätta att förvalta en oförändrad lagstiftning, som de flesta belackare sannolikt avskyr, tycks förbigå de flesta debattörer. Jag har fullt förtroende för Jordbruksverket vilja att förvalta djurskyddet men ser en risk i att djurskyddsfrågor nedprioriteras och inte kommer att få samma uppmärksamhet som tidigare.

Dysterkvistarna hade idag nog gått i taket när Jorbruksverket och Djurhälsovården presenterade sin karläggning av kameldjur och jak. Förvisso behandlar rapporten främst smittor från kameldjur och jak till animalieproduktionens djur. Men som rekommendationer inför framtiden föreslår man bland annat att lagstiftningen inom djurskyddsområdet ses över så att dessa kameldjur och jak också ingår där det är lämpligt.

Det är svårt att förstå att Göran Hägglund gjort sig lustig över djurskydd och jag har tidigare skrivit om ensamgående hästar i Danmark och det föredömliga engelska djurskyddet.

Bra att veta om kameldjur och jak i Sverige:
Alpacka - 238 st fördelat på 24 besättningar,
Lama - 96 st fördelat på 22 besättningar
Kamel - 37 st fördelat på 10 besättningar
Jak - 94-106 st fördelat på 10 besättningar
Dromedar - 0 besättningar

Kamel- och jakapporten i sin helhet

Andra bloggar om:

2 kommentarer:

Madicken sa...

Vilket fick mig att minnas då min man lurade upp mig på en kamel i Egypten. DET djuret hade behövt skydd...

Anonym sa...

För mig är djurskyddsfrågor jätteviktiga...