2007-07-07

Tjurfäktning

UPDATE 12 juli:
DN och SvD - Tre allvarligt skadade i Pamplona

"Lindriga skador i Pamplona" skriver DN i sin rapportering om den första tjurrusningen på San Fermín-festivalen" (Fiesta de San Fermín) i Pamplona i dag.

Visserligen är detta en stor händelse i Spanien och nog är det egendomligt att människor riskerar livet vid detta jippo. Men man önskar ibland att nyhetsrapporteringen stannade upp och reflekterade. En betydligt mer saklig rapportering har SvD som också refererar den kritik som framförs mot det sanslösa djurplågeriet.

Tjurrusningen är sinnesjuk och tjurfäktning är ovärdigt ett demokratsikt land i den europeiska gemenskapen. Tacka vet jag katalanerna som väl förbjudit tjurfäktning och tacka vet jag de djurvänner som förrgår genomförde en nakenrusning i Pamplona - Se här och här. Jag tror att jag ska börja bojkotta viner från Navarra. Baske mig!

Webbplats för Running of the nudes

Andra bloggar om: , ,

7 kommentarer:

Barbaselo sa...

Medhåll !

Anonym sa...

Hej Per,

I jämförelse hur vi behandlar vara djur i världen sa är tjurfäktning inget djurplageri. Här kommer mina motargument.

1. Kultur - Vill vi verkligen att alla ska bo i ett gigantiskt amerika där alla bor likadant, ser ut likadant samt har likadan kultur? Förstar ni inte att ni bara förstör med er häxjakt?

2. En spansk tjurfäktnings tjur lever helt fritt i hela sitt liv med minimal inverkan av människan. Detta pa grund av att hela iden med tjurfäktning bygger pa att det ska vara första gangen en tjur kommer i kontakt med människan.

3. Dessa raser av tjurar som är de allra äldsta i världen existerar ENBART pa grund av tjurfäktningen och den tid och de resurser som läggs ner av tjurbönderna. De flesta övriga raser av tjurer har under aren adlats om till mjölktjurar eftersom det är ekonomiska intressen som styr dagens bönder.

4. En corrida varar i 15 minuter.
Under denna tid far han mottaga vanligtvis tre stick ac pikadoren, han far sex banderiller i sig och slutligen dödas han av ett nerstucken svärd mellan skulderbladen. Sedan är tjuren död.

Tänk pa det nästa gang du äter en billig kyckling file som suttit hela sitt liv i en trang bur med en
slang nerstoppad i magen.

Men visst... kycklingar Är ju inte djur..eller..hur var det nu?

Magnus

magindublin@hotmail.com

Per Westberg sa...

Kultur?
Kultur betyder odling och saker och ting förändras. Gladiatorspelen sågs en gång i tiden som en kulturyttring.

Jag äter inte kyckling. De små burarna är ohyggliga men allt elände till trots har jag gudskelov aldrig sett matning med sond i matstrupen. Var äger det rum någonstans.

Att man gör så med ankor och gås för att få optimal levertillväxt har jag läst om men inte kyckligar.

Anonym sa...

Jag måste bara fråga Per om du någonsin sett en tjurfäktning "live". Om inte så tycker jag att du ska göra det, för jag såg en och gillade faktiskt det. Man måste prova innan man bestämmer sig, annars är det som att säga att du ogillar en maträtt du aldrig smakat eller dyl

Per Westberg sa...

Nej jag har inte sett tjurfäktning live. Jag kan förstå konsten och dramat men inte acceptera det uppenbara djurplågeri som hela Europa menar att tjrufäktningen är.

Jag har aldrig ätit val och inte varit på valjakt men tar trots detta avstånd från valjakt. Liknelsen om att pröva maträtten har jag svårt att ta till mig.

Anonym sa...

Det jag menar är att det finns 45 miljoner spaniorer, o av de spanjorer jag känner har nästan alla gått på tjurfäktning någon gång o jag har inte hört någon säga något illa om det. Visserligen är det en gammal kultur, men jag tror inte att spanjorer är blinda för djurplågeri bara pga en tradition.

Svenskar kokar kräftor levande, hur snällt är det.

celine sa...

Skriv på mot tjurfäktning:

www.emot.se/namnlistor/73/