2006-05-13

CUF:s förbundsstyrelse skriver kul

Jag läste lite sammanträdeshandlingar som behandlats av CUF-stämman i Örebro. Bl.a. finns det en motion som förespråkade att monarkin skulle avskaffas. Stämman anslöt sig till förbundsstyrelsens förslag men jag ler ändå åt några formuleringar förbundsstämman åstadkommit. Jag förstår givetvis att man haft bråttom och inte tillräckligt noga läst vad man skrivit:
Det svenska kungahuset är demokratiskt och passar således in i den moderna demokrati som Sverige ändå kan kalla sig.

Vadå? "demokrati som Sverige ändå kan kalla sig"
---

Sin starkaste position har monarken att som en opolitisk ofärgad representant för Sverige och dess medborgare.

Ojoj! "opolitisk ofärgad". Jag kan garantera CUF att successionsordningen inte innebär någon begränsning när det gäller statschefens hudfärg. Om man lägger samman uttrycken opolitisk och ofärgad har man även sagt att statschefen kan ha funktionen som politiskt färgad. Negation upphäver visst negation.

Slutligen noterar jag att man skriver: Monarken är en bra symbol för Sverige och då han inte utövar någon politisk makt behöver han heller inte vara folkvald.

Han? Har CUF missat att vi i Sverige numera lyckligtvis har full kognatisk tronföljd. Statschefen kan alltså även vara kvinna. Den förstfödda ärver tronen.

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: