2006-12-16

Anna Sjödin, läkare och bisysslor

Kanske är det flatheten från Region Skåne som orsakat Anna Sjödins avgång?

Vakten på Crazy Horse som grep Anna Sjödin var nämligen AT-läkare. Enligt min mening är det högst olämpligt att en läkare arbetar som ordningsvakt. En läkare ska alltid ingripa med sin medicinska kunskap. En ordningsvakt har vissa polisiära befogenheter och skyldigheter. Ordningsvakten ska ingripa för att hålla ordning och förhindra brott. Läkarens och ordningvaktens uppgifter är därmed oförenliga och kan kollidera.

Babak Jamei borde ha talat om på Helsingborgs lasarett att han extraknäckte som ordningsvakt. Arbetsgivaren borde då ha förbjudit honom detta med motivet att det är en förtroendeskadlig bisyssla.

Bättre ordning på extraknäckande läkare.

DN Debatt, Jag avgår idag

Andra bloggar om: ,

5 kommentarer:

Wilhelm Svenselius sa...

För någon som jobbar inom kyrkan kan jag tänka mig att det känns uppenbart och självklart att en persons yrke definierar hela den personens liv.

Men i andra yrkeskategorier är det inte så. Vakten i fråga är säkert fullt kapabel att agera enligt sina skyldigheter som AT-läkare - när han är i tjänst. När han inte är i tjänst får han väl göra vad tusan han vill, så länge det inte är brottsligt.

Jag tycker att ordningsvakt och läkare är helt förenliga yrken eftersom båda bygger på samma grunduppgift: Att hjälpa andra människor. (Vad sedan bittra SSU-are har att säga om saken bryr jag mig inte om.)

Per Westberg sa...

Jag tror att jag har ganska bra pejl på bisyssleproblematiken. Den kanske vanligaste yrkeskåren som hamnar i bisyssleproblem är polismän. En polisman kan inte sälja larm och får absolut inte jobba som ordningsvakt.

Andra grupper med stränga bisyssleregler är bankfolk, advokater och fastighetsmäklare.

En läkare som har avlagt den hippokratiska eden är läkera ävennär han eller hon sover.

Så är det bara.

Wilhelm Svenselius sa...

Jag förstår tankesättet, men jag håller bara delvis med. För mig finns det en skarp gräns mellan arbetstid (för ett specifikt yrke) och övrig tid.

Visst kan det finnas intressekonflikter mellan olika yrken - de exempel du tar upp är utmärkta - men jag tycker inte att exempelvis läkare och ordningsvakt borde vara en omöjlig kombination.

Och detta med att svära eder som är förutsättningslöst och ovillkorligt gällande känns bara gammaldags.

Per Westberg sa...

Wilhelm
Jag vet inte vad du jobbar med men i likhet med mig verkar du ha ett jobb där man kan sätta upp en gräns vid arbetstid. Så är det inte för en läkare. Redan 400 f kr konstaterades detta i den Hippokratiska eden. Så är det inte heller för en polis som enligt polislagen är skyldig att anmäla brott närhelst han eller hon ser det.

Och för alla som har en anställning i Sverige gäller arbetsmarknadens regler. Skadar du din arbetsgivare är du illojal och kan få sparken. Säljer du Volvo på Bilia kan du inte på din lediga tid sälja BMW på Förenade bil. Då får du sparken och Arbetsdomstolen kommer att godkänna uppsägningen.

Anonym sa...

Till att börja med borde han inte jobba som ordningsvakt alls, eftersom han inte klarade av att avvisa Anna Sjödin utan att spöa henne. Hur skulle han ha klarat av en vuxen karl i såna fall?
Dessutom ska han inte ha extraknäck som kan skada honom, eftersom det i såna fall skulle drabba hans huvudarbetsgivare. Och huvudarbetsgivaren kan faktiskt neka en anställd att ha "olämpliga"extrajobb.