2006-12-30

Frågesport i geografi

Kollegan, folkbildaren och juristen testar unga kollegor på deras geografikunskaper. De flesta 80-talister hamnar ganska bra till i svaret på nedanstående fråga. Få är de som prickar in alla rätt. Det var liksom lättare på det forna Jugoslaviens tid.

Räkna upp de stater som omger Medelhavet. Börja i Spanien.

Spanien
Frankrike
Monaco
Italien
Slovenien
Kroatien
Bosnien Herzegovina (23 kilometer kuststräcka vid staden Neum)
Serbien och Montenegro
Albanien
Grekland
Turkiet
Syrien
Libanon
Israel
Egypten
Libyen
Tunisien
Algeriet
Marocko

Hoppas jag inte glömde någon stat. Jag glömde Frankrike första gången jag skrev.

Update
Karl af Hällström upptäckte att jag glömt Frankrike.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Frågesport har jag aldrig vunnit, inte heller är jag bra på Geografi. Konstaterade att jag fick hjärnsläpp bara av att se länderna uppradade.


Kommentarssvar:
Jo jag vet Per, jag är ‘luddig’ i mina formuleringar och tänker på ett annat sätt än jag uttrycker mig.

Nu är ju detta två ord som betyder två olika saker men tanken var ‘ersättning’, alltså semesterlönen får man fast man inte är på jobbet.

Fast semesterersättning, har väl också människor som inte har ett fast arbete, som jobbar timmar eller vikariat. De får ju ingen semesterlön, om jag inte är helt ute och cyklar.

Tror jag backar i diskussionen innan jag snärjer in mig i något jag inte tar mig ur *L* Men jag kan lugnt konstatera att jag totalt missuppfattade föreskriften för att jag inte hade helheten.

Kalle af sa...

Frankrike, Cypern, Malta, Storbritannien (Gibraltar)...

Per Westberg sa...

Alter Ego
Jag är imponerad av att du hittade bestämmelsen och du är inte otydlig. Det är jag som är peitg.

De allra flesta kollektivavtal innehåller regler om semesterersättning men det är inte ovanligt att denna avtalas bort i det enskilda anställningsavtalet när det gäller en kortare
anställning.

Kalle af
Frankrike kom jag på att jag glömt. Konstigt. Jag som har sjötomt på Rivieran.

Cypern och Malta omger väl inte Medelhavet. Snarare är det Medelhavet som omger dessa stater.

Gibraltar är en brittisk kronkoloni. Förvisso brittiskt territorium men jag får väl dissa Gibraltar genom att ansluta mig till spanjorernas tvekan.

Dessutom sitter biskopen av Gibraltar i London.

Kalle af sa...

Jag medger att de tre sista är tolkningsfrågor.