2006-12-15

HBT-personer kränks på arbetsplatser

Att komma ut
- Att vara öppen på en arbetsplats handlar inte om att jag ska manifestera min sexuella läggning, utan om att jag ska slippa dölja vem jag är, säger Mathias Wahlsten Sjöberg som arbetar på Migrationsverket i Borås.

Intervjun finns i det senaste numret av JUSEK-tidningen (10/2006, artikeln finns inte på nätet) som också berättar att hälften av Sveriges homo- och bisexuellla upplever att deras arbetskamrater har fördomar.

Heteronormen
Jag är övertygad om att en av orsakerna till kränkningarna är den så kallade heteronormen. Detta betyder att många bär bilden att alla människor är heterosexuella.

Mathias ger ett bra exempel på detta genom att visa en interiör från sin förra arbetsplats, SEB. Enligt bankens regelverk skulle de anställda skriva på ett avtal om sina egna och närståendes värdepappersaffärer. Detta innebar att även Mathias sambo skulle underteckna avtalet. Men i Mathias fall frågade chefen om han hade någon flickvän. Mathias svarade sanningsenligt, nej. Saken var ju den att Mathias hade en pojkvän.

Tänk till och bekämpa heteronormen
Som arbetsgivare och arbetskamrater måste vi lära oss att inte alltid utgå ifrån att den man möter är heterosexuell. Likaså ska vi inte förutsätta att en kvinna i fyrtioårsåldern har barn. Det är alltid kränkande att skapa sig en bild av hur en människa lever utifrån en norm som vi lagt oss till med.

Andra bloggar om: ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

I fallet med Mathias så hade chefen helt enkelt kunnat fråga om Mathias hade någon sambo.

Jag undrar också om Mathias i detta fallet bara svarade nej eller om han också upplyste om att han hade en pojkvän?

Per Westberg sa...

Precis så ska man fråga. Men fördomar gör att vi tror att män har en fästmö eller fru.

Enligt tidningsartikeln skrev Mathias sambo aldrig på något papper.

Callisto sa...

Visst är det så att man förväntas vara hetero. Så det är nästan roande de perioder man träffat en tjej när man nämner "min flickvän" i en konversation och sen räknar ögonbrynen som far upp. För att inte tala om de ansträngda försöken från folk att verka opåverkade av det jag precis sagt. Oftast gör ingen någon affär av det, och jag babblar på, men jag ser att det har haft effekt. Och jag gissar att jag varit ett hett samtalsämne efter att jag gått flera gånger. Jag begriper inte bara för mitt liv hur folk orkar vara så intresserade av vem som pippar vem...

Anonym sa...

Så är det. Av någon egendomlig anledning är det många som inte kan skilja på på sexuell läggning och sexuell aktivitet. Att gå omkring och fundera på andras sexuella aktiviter är klart skumt.