2006-12-12

Hippokrates ed

En av arbetskamraterna berättade nu på morgonen att han kommit in på läkarlinjen vid Karolinska Institutet. Givetvis kände jag mig tvungen att påminna honom om den Hippokratiska eden.

I kyrkan har vi vigningslöften för biskop, präst och diakon. Vi har även en högtidlig domkapitelsed. Men äldre än dessa är Hippokrates ed som är från 400-talet före Kristus. Det är otroligt att en sådan gammal ed i allt är väsentlig även idag. Jag gör några kommentarer.

Jag svär vid Apollon, läkaren, vid Asklepios, Hygiea och Panakeia samt alla gudar och gudinnor, tagande dem till vittnen, att jag efter bästa förmåga och förstånd skall hålla denna min ed och denna min förpliktelse.

Den som lärt mig denna konst skall jag akta lika högt som mina föräldrar, jag skall dela med honom vad jag äger och hjälpa honom i nödens stund. Hans söner skall jag betrakta som mina bröder och om de önskar lära denna konst, skall jag undervisa dem däri utan lön eller villkor.


Föreskrifter, föreläsningar och allt vad undervisning i övrigt kräver skall jag ge mina och mina lärares söner samt de lärjungar, som avgivit skriftlig och edlig förbindelse enligt läkares sed, men inte någon annan.


Efter förmåga och omdöme skall jag följa den behandling jag anser gagnerikast för mina patienter, och det som kan skada eller irritera dem skall jag undvika. Jag skall icke ge någon gift, även om jag blir ombedd, ej heller ordinera något sådant; ej heller skall jag ge någon kvinna fosterfördrivande medel. I renhet och fromhet skall jag leva mitt liv och utöva min konst.

Stensnitt skall jag icke befatta mig med utan överlåta denna praktik åt dem som sysslar därmed.

I de hus där jag går in skall jag vara till gagn för de lidande och avhålla mig från
könsumgänge med kvinnor och män, såväl fria som slavar. Vad jag under min yrkesutövning än hör och ser bland människor av den beskaffenhet att det måhända icke bör spridas, skall jag förtiga och betrakta som osagt.

Om jag nu håller denna min ed och ej brister brister däri, så må det förunnas mig att glädja mig åt livet och min konst, aktad av alla människor i alla tider. Men om jag bryter och blir menedare, då må motsatsen bli min lott!

1 kommentar:

Anonym sa...

Är denna den Hippokratiska eden ännu aktuell? Svär nyutexade läkare denna ed?

Det vore hursomhelst ett utomordentligt hyckleri att göra det, med tanke på fosterfördrivningen.

Borde man inte utarbeta fram en ny vitbok för läkare, som ginge ut på att läkare BLOTT skulle bota sjuka. Som det är nu är det ju en massa läkare som exempelvis opererar in silikontuttar på helt och hållet friska personer. Ja, om man bortser från den psykiska sjukdom de bär på när de frivilligt upplåter sig till slika ingrepp.