2007-05-18

Bra med högre kontrollavgifter

Ordet planka som betyder att smita in har sitt ursprung i att man klättrade över planket för att komma in till exemepelvis folkparken eller idrottsanläggningen.

Fuskåkandet på SL kostar 200 miljoner om året men jag har en känsla av att fuskåkandet i lokaltrafiken minskat de senare åren. Det blir mindre vanligt, eller så ser jag sämre, att folk forcerar spärrarna. Ökad bemanning och mer svårforcerade automatspärrar hjälper sannolikt.

Men även om min tes stämmer är det bra att SL:s styrelse nu gör en ordentlig markering och höjer kontrollavgiften till 1 200 kronor. Några böter är det givetvis inte såsom SvD uttrycker det. Däremot kan den som plankar på kollektivtrafiken under vissa förutsättningar dömas till böter för bedrägligt beteende. Kraftfulla åtgärder mot fuskåkare är viktigt eftersom äkat fuskåkande sänker den allmänna betalningsmoralen. Om SL går miste om intäkter på grund av fuskåkandet är risken också uppenbar att trafikanterna drabbas av minskad service. Det kan ju leda till att man stänger ingångar på pendeltågsstationerna som är obemannade och att vissa hållplatser inte trafikeras vid vissa tillf'ällen.

SL:s styrelseordförande använder det gamla fina uttrycket snylta och snyltning är också en annan benämning på brottsbalksbrottet bedrägligt beteende.

På söndag ska jag köpa nytt 30-dagarskort för 620 kronor. Det är det värt även om jag ofta envisas med att tala om 70-kort (det vill säga priset 1974). Om 70-kortet följt prisbabeloppets utveckling (tidigare basbelopp) hade det idag kostat 350 och jag hoppas att man småningom sänker avgifterna i kollektivtrafiken. Den senaste höjningen av kontantpriserna var klåfingrig och mindre klok.

DN

12 kommentarer:

Anonym sa...

Du ska också veta att alla som hoppar över spärren inte är plankare.
Då jag själv är 190 cm har jag inget problem att med ett mindre skutt kliva över den äldre varianten av spärr.
Då jag alltid har säsongskort på mig ser jag ingen anledning att jag ska hålla på o gräva efter detta i onödan.
SL borde fixa RDIF-spärrar.

/Anders

Anonym sa...

hur ser du på att släppa all lokaltrafik och göra den gratis ta bort all satsning på bättre spärrar mer personal skapa trivsel i T banan och all annan lokal trafik. nu när miljön är på tavlan igen kan man juh tänka på vad det skulle få för följder för miljön både globald och i T banan. tror inte det skulle kosta. speciellt inte om man nu ska sänka utsläppen med 80%. jag e för ett fritt åkande och plankningen kommer och finnas alltid frågan e bara om man höjjer avgifterna för och käna pengar på det eller för och få slut på plankandet. kul skulle vara och veta varför folk plankar och se vad man kan göra åt det kanske. höjda avgifter skrämmer ingen det e risken att åka dit som skrämmer.

jag finns på Ne_Mesis@hotmail.com
man man vill utväckla något

Mikael

Per Westberg sa...

Att ta bort biljettavgifterna är tyvärr orealistiskt. Det är en ekvation som inte håller.

Skattebetalarna tycker att det räcker med de fyra miljader man pumpar in. Sannolikt vill man hellre använda sina pengar till ökade satsningar på vård, omsorg och skola.

Biljettavgifterna på SL uppgår också till fyra miljarder. Fyra miljarder handlar om lönekostnader för 12 000 anställda. Då försvinner alltså alla pengar till förare, spärrvakter och stationsvärdar.

OCh inte kommer man heller att kunna köpa grön el till tunnelbanor och tåg som man gör idag.

Per Westberg sa...

Bra om alla hoppare inte är plankare. Då blir jag glad. JAg har alltid varit förtjust i gymnastik även om jag tycker att man ska visa sin biljett.

RDIF-spärrar låter som en bra utveckling under förutsättning att det inte handlar om något inopererat chip. Men gärna RDIF-krets i mobilens bluetooth eller WLAN.

Anonym sa...

1 Bra att något görs mot tjyvåkandet. Det viktigaste vore dock att få till stånd en attitydförändring så att det framstod som den stöld från medpassagerare det faktiskt är och inte som någon slags politisk protest.

2 Jag tror att det heter RFID med bokstävlarna i den ordningen. Åtminstone här i utlandet är det så.

3 Jag smålog i mjugg när jag läste att du var positiv till RFID. Du kommer att få alla Sveriges integritetsknuttar och frihetsfigurer på dig om dom läser det. RFID är själva ursymbolen för "övervakningssamhället". "666" liksom, om du förstår vad jag menar ;-)

Per Westberg sa...

Ja det heter nog RFID - Radio Frequency Identification.

Jag är själv integritetsknutte och har funderat mycket på RFID-tekniken när det gäller mobiltelefonin. Men jag anser det här handlar om att jag som konsument kan avgöra om jag är beredd att låta mig avläsas elektroniskt. Jag gör ju faktiskt detta även när jag drar mitt magnetkort.

Sedan hör det ju till saken att det numera är så fiffigt ordnat så att färdkorten inte är personligt utställda.

Anonym sa...

Du skriver att kostnaderna för plankningen är 200 miljoner. Detta är fel för det har ju inte varit någon utgift så det kan inte bli en kostnad! Däremot är det ett inkomstbortfall som är helt obekräftat utan gripet ur luften. Det gäller att hålla begreppen isär. För övrigt tycker jag det borde vara gratis om man kunde göra stationerna och tågen trygga.

Per Westberg sa...

Ulf
Nu var du klurig. Alternativkostnad för plankning hade nog varit ett mer adekvat uttryck. Eller så skulle jag kunna ha skrivit: "Plankningen kostar 200 miljoner kronor"

Jag tycker också att det borde vara gratis med kollektivtrafik men inser att det inte finns någon realism i detta. Personal, investeringar och drift innebär kostnader och det är inte realistiskt att finansiera över skattsedeln.

Jag är nöjd med att Vägverkets färjor oftast inte har några avgifter.

Anonym sa...

Jag tycker det hela är galet!

Nolltolerans är ok mot något som är fel i samhället. Men det som först måste lösas är studenters ekonomi!

Per Westberg, jag måste göra en uppskattning på din ekonomi, och jag vill itne vara blyg. Säg att du tjänar 12000kr/mån efter skatt, på det har du en hyra på 6000kr och ditt månadskort kostar 1200kr, det är så mycket allt kostar för en student.

Se på min ekonomi, jag har 7000kr i CSNlån och bidrag, och tjänar högst 2000kr/mån på extrajobb (som förstås inte alla har eftersom de är allt för upptagna med studier). Min hyra är 3500kr och månads kortet kostar som bekant 600kr. Lägg till ca 500kr i en fattig telefonräkning och så finns det ungefär 4500kr kvar till mat, kläder, och förhoppningsvis ett socialt liv!

Per Westberg, du BÖR ge studenter rabatt, för de kommer att fortsätta planka under dessa förutsättningar.

Anonym sa...

PW: Skillnaden mellan att dra kortet och "dra mobilen" är att i stort sett alla (undantag finns i skåne och kanske också i stockholm, jag vet inte?) magnetkort i sammanhanget är "ointelligenta" och kan inte kopplas till dig själv. Det kan mobilen.

Dessutom: "Det ska svida i plånboken för de som inte betalar" säger Wennerholm. Men efter SL:s taxehöjning svider det ju till rejält även för de som faktiskt betalar för sig...

Per Westberg sa...

Scoutledaren
Att många studenter har det knepigt med ekonomin det vet jag. Studentrabatter i kollektivtrafiken tycker jag verkligen är befogat. Men att studenter generellt är den genomsnittlige plankaren tror jag inte. Inte heller den ensamstående undersköterskan med två barn och dyr hyra. Hon har det också knepigt.

Jonas
Nu behöver ju heller mobilen röja minidentitet. Det beror helt och hållet på hur systemen konstrueras. Om inte annat kan man köpa en liten elektronisk polett som man har i fickan.

Anonym sa...

Oron för att fler ska börja planka är ju den enda bromsen för höjningarna av avgiftstrycket. Om fler kollektivtrafikanter skulle organisera sig i planka.nu så skulle man kunna stoppa politikernas (båda blocken faktiskt!) prishöjningar