2007-05-25

Frukost med finess

Den 24 mars berättade jag att Stockholmskrögaren Pontus Frithiof tagit över driften av Fårösunds fästning på norra Gotland. Nu har jag varit där och övernattat två nätter.

Underbar atmosfär och charm. Vad sägs till exempel att avnjuta en fantastisk trerätters middag och blicka ut mot fåren som trycker sina nosar mot glaset för att kolla in vilka som sitter och dinerar.

Jag tillhör gänget som tröttnat på hotellfrukostar. Korvar i överflöd imponerar inte på mig och jag saknar alltid det egna frukostbordets havregrynsgröt.

Men Fårösunds fästning var en upplevelse. Ett enkelt frukostbord med härlig dryck och frukt kryddades med att frukosten varierar i sammansättning varje morgon. Ett bra nytänkande.

Fårösunds fästnings webbplats

Andra bloggar om:

1 kommentar:

Qallafjottir sa...

Per! The Motherland protesterar! Det finns inga får på Gotland att blicka ut genom fönstret på, däremot möjligen lamm. Och när lammen får ungar på Gotland kallas dessa följdaktligen lammungar. Att sedan Fårö heter Fårö kan möjligen röra till denna enkla sanning, men öns namn går ju tillbaka till "De farandes ö" och inte till lammen. Som ju förvisso betar där också. :-)