2007-05-18

Kul tryckfel



Martin Stugart svar på Stockholmsfrågor i DN tillhör höjdarna i livet. Idag slängde jag mig på frågan eftersom den lät så spännande. Rubriken och även inledningen i frågan lyder: Jag undrar om du vet något om Privatagan på Södermalm?

Vad döljer sig bakom detta funderar jag. Jag har hört talas om uppfostringsanstalter och tukthus men vad är privatagan. Var det någon sekt på söder som spöade sina barn mer än vad andra gjorde förr i tiden.

Men när Martin förklarar att Privatgatan gick mellan Ringvägen och Bohusgatan inser jag att tryckfelsnisse varit i farten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Inte var tryckfelsnisse framm inte. Jag bodde på Privatgatan som gick mellan Ringvägen och Bohusgatan mellan 1951 och 1959. En grusbacke med fastigheter som jag läst någonstans att SE-banken ägde, men det stämmer inte. Vad jag minns så var det ett försäkringsbolag som hette Holmia som ägde fastigheterna. Min farmor var anställd som portvakt och gick varje dag och drog upp klockor i varje port så att belysningen utanför varje port kunde tändas vid ett bestämt klockslag.

Anonym sa...

PrivatAGAN

Min mormor och morfar bodde på Privatgatan.