2007-05-28

Skum flygkonflikt


Det är något som inte stämmer när det gäller kabinpersonalens strejk på SAS. HTF som organiserar de kabinanställda verkar ha svårt att få sympati för strejken och har sänt ut ett pressmeddelande där man påstår att arbetsgivaren meddelar felaktigheter. Trots att jag läser pressmeddelandet gång på gång förstår jag inte vilken information arbetsgivaren gått ut med som skulle vara felaktig.

För mig som resenär ter det sig uppenbart att kabinklubben inte förmår förhandla. En förhandling innebär ett tagande och ett givande. Inte blir det bättre av att DN hittar en kabinanställd som kritiserar det egna fackets bild av arbetsförhållandena.

Jag gillar SAS. SAS är viktigt för oss i Sverige. Men jag är också oroad för vad som kommer att hända med SAS. Risken är stor att det bara finns förlorare. SAS blir ett blödande företag. Piloter, kabinpersonal och flygplatspersonal får lämna sina anställningar. Vi som reser inrikes och utrikes får sämre service.

Alldeles nyss bokade jag en flygresa. Jag är på väg till södra Lappland och hade tänkt åka SAS till Umeå och sedan bil upp mot Norge. En kvällskörning genom Västerbotten och Lappland i all most midnattssol lockade.

Men med det osäkra läget på SAS valde jag att flyga Skyways till Lycksele. Det känns bra. De små flygplatserna behöver sina resenärer.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Håller helt med!
Det är nu dags att SAS slänger ut övriga 2.200 HTF medlemmar genom lockout!

Anonym sa...

måste sätta mig in mer i denna konflikt.

Hoppas resan gick bra norrut!

Per Westberg sa...

Jag åker inte förrän på måndag. Jag hade glömt att 6 juni var helgdag och då kan det bli svårt att jobba.

Men jag ska i alla fall spana in strörenar och kolla lite skog.