2007-05-11

Vänstervågen är här

Wiehe var lite för frispråkig om dansk inrikespolitik tyckte jag igår. Men uppenbarligen tyckte inte läsarna av blogginlägget som jag eftersom han hyllas i inlägg efter inlägg. Att Mikael Wiehes uttalande om pölsefascismen har stöd av svenskarna framgår också i Aftonbladet som redovisar läsarreaktionerna. Är detta månne ett tecken på att en ny vänstervåg på väg?

Jag tycker fortfarande Wiehe var pinsam. Men det är intressant att notera, att medan svenska tidningar skriver flitigt om denna händelse, är detta inte en fråga som intresserar Danmark. Vare sig Politiken eller Berlingske uppmärksammar händelsen.

Kanske är det anonyma inlägget på min blogg signifikant:
Anonym said...
I Danmark kan man sige, hvad man vil. Så Mikael Wiehe er velkommen til også at bruge sin ytringsfrihed. Jeg har slet ikke set det omtalt i danske medier :-)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Wiehe förträder mångas tankar och känslor. Skönt att någon ventilerar problemet i fråga. Det verkar var enda killen med stake bland alla ja-sägande artister. Han klarar av att tänka själv.

Anonym sa...

tycker mr.wiehe borde skämmas.
Han hyllar ju t.o.m diktaturen cuba samt kommunismen, så honom har jag inget till övers för.

Jag tycker han är en landsförrädare och borde deporteras till cuba.

Anonym sa...

Kan bara instämma i att aset är en landsförrädare och bör elimineras. Hoppas verkligen att detta blir skäl för en konflikt mellan Sverige och Danmark.
På detta sätt kan vi klandra vänsterindividerna och kanske rent av få till skottpengar på dem.

Per Westberg sa...

De två föregående kommentarerna verkar inte helt sunda.

Anonym sa...

Nej, anonymerna ovan är inte sunda, så varför stryker du dem inte. Det skulle jag ha gjort.

För övrigt, vad kan Margrethe av Danmark ha att invända, som själv är gift med en invandrare, och har barn som är eller har varit det?? Hon måste ju tycka som Wiehe - det måste alla förnuftiga människor förresten.

Per Westberg sa...

Jag ska fundera på om jag ska ta bort tokkommentarerna.

Min invändning mot Wiehes kåseri handlar inte om vad kungligheterna tål att höra eller inte.

Min invänding handlar om respekt för det faktum att de sammanhang där statschefer möter varandra är officiella träffar mellan de båda ländera. Då blir det fora för utrikespolitik men när vi lever i konstitutionella monarkier är det inte statscheferna som ska ägna sig åt utrikespolitik. Då ska inte heller de officiellt inbjudna göra det. Man måste respektera de ordningar vi har. Det är väl bra att det är regeringarna som ägnar sig åt utrikespolitik. Vilket ju innefattar synpunkter på andra länders inrikespolitik.

Även jag håller med Wiehe i sak.