2007-05-05

Hultsfredsgeneralen tog bort sitt dumma inlägg


Rockparty / Hultsfredsfestivalen är en bra företeelse men festivalchefen Jan P Bordahl har gått för långt i sina hätska utfall mot en enskild handläggare på Socialstyrelsen.

Min bild av Hultsfredsfestivalen illustreras av ett samtal med en av familjemedlemmarna förra sommaren:

Hur kan man ta se semester och åka till Almedalen frågar de yngre familjemedlemmarna?

Svaret var enkelt och jag fick det på TV i morse. Almedalen är som Hultsfredsfestivalen för samhällsintresserade vuxna.

Metaforen funkade.

Men bor du i tält och har ni bajamaja, frågade den 17-åriga dottern

Hultsfredsfestivalens chef Jan P Bordahl har tagit bort sitt blogginlägg där han gick till personligt angrepp mot en av socialstyrelsens tjäntemän som han kallade livescenenens beställningsmördare. Ilskan handlar, enligt DN, om Socialstyrelsens nya allmänna råd och riktlinjer för att motverka skadligt höga ljudnivåer på musikevenemang men Bordahl går klart över gränsen då han öser invektiv mot en enskild tjänsteman. Att han sedan lägger ut hennes telefonnummer och låter bloggkommentarer med häftiga personliga utfall ligga okommenterade gör inte saken bättre. Kommentarer som polemiserar med honom bemöter han emellertid.

Det är bra att Bordahl sansar sig och tar bort blogginlägget. Men om man läser de första orden inser man att han inte riktigt vet vad han skriver. Så här intelligent inledde Bordahl sitt numera raderade inlägg.

Hör du till dem som hatar förmynderi och överbeskyddande stat med tillhörande nitiska tjänstemän som lojalt och utan ifrågasättande gör som "storebror" säger.

Då älskar du N.N. som jobbar på Socialstyrelsen, Enheten för hälsoskydd.

Men hallå [hör du vad jag säger :)] om man hatar en företeelse kan man väl inte älska symbolen för företeelsen. Bordahl blandade uppenbarligen ihop korten redan i de första raderna på sitt barnsliga och ansvarslösa inlägg.

En annan intressant iaktagelse är att Bordahl i sitt första blogginlägg ropar ut:

ÄNTLIGEN!!!
Ska bli riktigt kul att från och med nu ha en plats där det är möjligt att lägga ut texten (kanske någon bild) om den värld, de personer och de fenomen jag möter i mitt jobb som festivalchef på Hultsfred.
---
Nu är jag igång och ingen kan censurera mig!

Bara en timma efter publicering av detta jungfruinlägg publicerar han blogginlägget som han nu låtit radera i en form av självcensur. Detta är smått ironiskt.

Jag har dåliga kunskaper om buller och ljudnivåer men om någon drabbas av tinnitus eller hörselnedsättningar för att de stått nära scenen vid en konsert tycker jag det är katastrofalt. Socialstyrelsen gör nog så gott de kan och Bordahl borde ägna sig åt fakta.

Jag noterar att Bordahl även skrivit ett puerilt inlägg om STIM. Den mannen verkar inte vara den största diplomaten men all heder åt den festival han tillsammans med sina medarbetare anordnar. Den är bra för Hultsfred, ungdomarna och kulturen.


Inga kommentarer: