2007-05-20

Biljettlöst för miljön - Pyttsan

SJ inför nu biljettlöst resande för alla resenärer uppger SvD. Tidigare är det bara vissa affärsresenärer som kunnat åka biljettlöst och satsningen beror, enligt SJ, på önskningar från resenärer gällande miljö och enkelhet.

Jag har åkt biljettlöst i ett par år och tycker att det är bra att bokningsnumret kommer via SMS eller mejl. Men att tro att miljön sparas med denna nyordning är nog inget annat än en from förhoppning.

För min del har det biljettlösa resandet medfört mer papper.

1. Jag måste ta ut ett kvitto på A4. Detta skall användas som allegat till reseräkningen. Tidigare fogade man tågbiljetten och den var ju bara en fjärdedel av en A4.

2. Dels vill jag för säkerhets skull dra ut en resebeskrivning om jag mot all förmodan inte skulle få igång mobilen för att kunna läsa SMS-uppgiften om vagn och plats. Reseöversikten är oftas på två sidor.

Det biljettlösa resandet innebär alltså att att en lite biljett ersätts av tre A4.

3 kommentarer:

batti sa...

Kan du inte skriva ner vagn och plats istället då, på ett litet papper?

För mig är detta extra miljövänligt i alla fall. Jag får infon på SMS och jag (mitt företag) betalar alltid mot faktura. Inga pappaer alls! :-)

En rolig grej med SJ:s nya system. Numera står det ju FÄRG och sedan ens namn (svart, grå eller vit, beroende på nivå). Hur som helst, på mig står det svart så jag frågade konduktören varför de skriver ut hudfärg på biljetten. Han blev mycket stressad, vilket var oerhört roligt. Till slut var jag tvungen att lugna honom och tala om att det bara var Prionivån :-)

Per Westberg sa...

Vi kör fortfarande med pappersredovisning. Men visst borde jag göra mig av med en papperskopia som jag trycker ut.

Detta med färgnivå har jag inte sett.

Men din historia var kul. JAg har ju varit tågmästare så jag kan ana hur det kändes.

batti sa...

Färgen står bara utskrivet på pappersbiljetten. Vissa sträckor går ju tyvärr inte att resa biljettlöst på.