2007-02-04

Anders Borg är ingen diva för att han väljer bort bana 30/12


Bild: Transportflygenheten på F7

Om Anders Borg är något är han möjligen divus men absolut inte diva

Två av mina favoritbloggare pekar ut finansminister Anders Borg som diva efter anklagelserna om slöseri när han några gånger låtit sig bli upphämtad eller avlämnad på Nyköping Skavsta i stället för starta på bana 30/12, Stockholm Bromma. Själv tycker jag att det är bra att han åker till Skavsta och därigenom får en något drägligare arbetsdag. Det är ju en positiv signal att Borg väljer att bo med sin familj i Katrineholm i stället för att som alla andra flytta till Karlaplan. Till och med den förra statsministern och hans hustru valde sörmlandsbygden (Flens kommun) trots att de jobbade i Stockholm.
Diva är femininum
Vad man än tycker är Anders Borg absolut ingen diva. Möjligen skulle han kunna vara divus. Diva är nämligen femininum. Annars betyder diva gudinna eller den gudomliga. Nu ska jag dock erkänna att jag inte visste detta innan jag tittade i Nationalencyklopedien. Men jag har tidigare kunnat skilja på biskop electus och biskop electa. Det vill säga en biskop som är vald eller utnämnd men ännu inte biskopsvigd.
Och så den politiska analysen :)
Om jag nu ska göra en tung :-) politisk analys av Anders Borgs flygvanor kan man väl säga att det är intressant att han väljer ett offentligt alternativ. Det är bra att Försvarmakten har en transporttjänst som debiterar statsförvaltningen för utförda tjänster. Inom denna grundorganisation har vi till exempel Herculesplanen på F7 Såtenäs (Statsflyget tillhör F17). Och dessa gör stor nytta. Klicka på denna länk och läs om hur man igår transportade ett svårt sjukt barn i ECMO* från Manchester till Astrid Lindgrensjukhuset i Stockholm.
Alternativet att köra in en ambulans i ett flygplan och åka till England för att hämta en svårt sjuk patient vore antagligen att hyra in transportflyg från Ryssland. Och i Ryssland kan vi ana att statssubventionerna för transportflyg är stora.
Dessutom skulle jag tro att Anders Borg får sig en funderare på hur Ryanair fungerar när han glider in på Nyköping Skavsta. I snövädret kan man nämligen ofta se Ryanairs airhostesses dra sina väskor till övernattningsrummen någon kilometer från flygplatsen. I pumps och tunna kläder parerar de snön. Om man däremot åker de flygbolag som tillsammans med arbetstagaroganisationerna ständigt reflekterar över kabinpersonalens arbetsmiljö är bilden en annan. Oavsett om det är SAS eller spanska Iberia byter flygvärdinnorna om till långa stövlar och en rejäl kappa om vädret kräver detta. Dessutom åker de alltid taxi till hotellet där de övernattar.
*ECMO - ExtraCorporeal Membran Oxygenering - det vill säga syresättning utanför kroppen genom ett membran. Läs om ECMO-centrum på Karolinska Universitetsjukhuset

Kulturbloggen
Annica Tigers Blog

Andra bloggar om: ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, inte lär Borg flyga Hercules. Det är som att flyga i ett underjordiskt garage med konstant jordbävning. Flög han så skulle han gärna få göra det, men han har säkert större bekvämlighet än så...

Per Westberg sa...

Jo jag vet. Ett par dagar i Herkules lastrum och man är knäckt. Dessutom går Gulfstreamen nästan 300 km/h snabbare. Räckvidden i regeringsplanet är dessutom dubbelt så lång.