2007-02-20

Vad säger Maria Larsson och Mats Odell

Den 16 januari skrev jag nedanstående artikel. Med tanke på att SvD idag har rubriken Väljarna går emot Hägglunds abortförslag kan jag bara konstatera att jag inte hamnade särskilt snett i min analys. Frågan är hur han reder ut detta och det vore inte fel om kd-statsråden Maria Larsson och Mats Odell rusade till partiledarens stöd. Göran Hägglund är rakryggad och insiktsfull och han behöver stöd när han kritiseras från de som använder termer som "fostervänliga partier" och som sprider skrönor om abortturism och abort som preventivmedel. De som blundar inför det faktum att kvinnor en masse dör efter ingrepp vid illegala abortkliniker.

Läs även Aftonbladets ledare där Åsa Petersen skriver bra. Möjligen bortser hon från att Göran Hägglund är en uppskattad partiledare i de egna leden. Sannolikt redan nu mer framgångsrik än företrädaren Alf Svensson någonsin var.

16 januari 2007
Sverige ska inom kort börja låta utländska kvinnor fritt göra abort på svenska sjukhus sa socialminister Göran Hägglund i riksdagens interpellationsdebatt under tisdagen.Ett bra och insiktsfullt ställningstagande men det kommer att bli tufft för Hägglund. Nu kommer han att ifrågasättas starkt i delar av de egna leden. Delar som partiet i allmänhet kanske vill ha ett lite distanserat förhållande till. Ett tips är att följa den rabiata tidningen Världen idag de närmaste dagarna.

Till interpellationsdebatten

Andra bloggar om: ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

KD står mycket på en frikyklig grund, även om nu bara 20 procent av KD:s röster är från dem... Att göra det ställningstagande han gjorde, och inte slåss för frågan upplevs självklart som ett svek av en abortskeptisk väljarbas.

Jag hade blivit förvånad, och tycker inte att det hade varit särskilt s a s rakryggat/sunt av partiets väljarbas om inte deras reaktion hade kommit.

Anonym sa...

Jag som kommenterade var förresten Magnus Orerar :p