2007-02-22

Bildt och Palme

Expressen tar i så de spricker
Jag har en känsla av att Expressen tog i lite för mycket i sin ledare idag. Tidningen skrev a propos utrikesminister Carl Bildt:
Med överklassens sanna privilegium utgår han från att hans halvsanningar och lögner räcker, att det är han som bestämmer vad som är relevant.
Carl Bild tillhör förvisso en naturaliserad dansk adelssläkt och jag har rätt bra koll på adelns tidigare privilegier. Jag tror mig också ha en känsla för vilka privilegier en påstådd överklass kan ha begåvats med. Men Expressens lösryckta påstående om överklassen sanna privilegium känns mest tillkommet för att skapa uppmärksamhet. Det var sådana här svepande antiintellektuella påståenden som gödde Palmehatet. En liberal tidning som Expressen borde hålla sig på en högre nivå.

Paradigmskiftet börjar synas
Martin på Brygubben mailade mig nyss och berättade att statsministern i sitt försvar för Carl Bildt hänvisat till Carl Bildts blogg. På Ekots fråga hur statsministern kan avfärda ett påstående om Committé for the liberation of Iraq (utan att känna till den) svarar Reinfeldt: - Därför att Carl Bildt anger att det inte är så det gått till på sin blogg.

Denna hänvisning i Ekot och Bildts snabba kommentar till Expressens ledare är tecken på ett paradigmskifte i politisk debatt. Bloggen har kommit för att stanna i politiken. Och Bildt var en av de första på toppnivå som utnyttjade bloggens alla finesser.

Min bloggartikel den 25 juli 2006, Carl Bildt den uthållige
DN, Reinfeldt stöder Bildt
SvD, Reinfeldt stödjer kritiserad Bildt

Andra bloggar om: , ,

Palme hade säkert också bloggat.

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha. man vet att man hamnat i rätt blogg när bloggaren använder ord som "paradigmskifte" och "bloggartikel"

Per Westberg sa...

Det gäller att ta i. JAg får väl börja skriva "blogginlägg".