2007-02-21

Hästtäcken

Jag har aldrig gillat att klä på och av barn. Antagligen handlar det om att det känns obekvämt att krypa ner på golvet. Att däremot sätta på och ta av täcken på hästar är en trevlig sysselsättning. Denna vecka har kvicksilvret varit långt ner på termometern och det gäller att hålla tungan rätt i munnen när utetäcken ska av och innetäcken på när hästarna ska nattas.

Men det är skumt att alla hästägare har olika syn på detta med täcken. Något system är svårt att finna för en byråkrat som jag. Det skulle vara kul att veta vad hästarna själv tycker. Så mycket vet jag dock att det är genom huden värmen försvinner. Det är därför jag själv har handskar och mössa även vid måttliga temperaturer. En häst har sju gånger mer kropp än vi människor men bara 2,5 gånger så mycket hud. Detta innebär att hästar inte har riktigt lika lätt att frysa som vi människor. Men visst kan de frysa. Att de ändå trivs visar hästarna eftersom de efter frukost är pigga att komma ut.

Själv skulle jag vid minus 15 grader gärna stanna kvar vi frukostbordet.

Andra bloggar om:

1 kommentar:

Anonym sa...

Har ett tiotal hästar, har aldrig haft ett täcke på! Aldrig anlitat veterinär sedan jag började med hästar !
Vem lägger täcke på alla älgar ?

DUMHETER !
MVH: Nisse Pärlkvist