2006-10-16

KG Bergström om statsrådsutnämningarna

KG Bergström säger i morgonens SvT Godmorgon a propos Cecilia Stegö Chilò och Maria Borelius att de måste ha utsetts av Reinfeldt under stor tidspress. Han spekulerar i att något hänt i slutskedet av regeringsbildningen. Som exempel på tänkbara scenarion nämner han att Maud Olofsson krävt större andel kvinnor i regeringen eller att Carl Bildt ställt ultimatum för att säga ja till posten som utrikesminister.

Cecilia Stegö Chilò har ställt in ett möte på Publicistklubben i kväll. Spekulationerna om orsaken är många.

BREKING NEWS
11:41 på måndagen meddelar TT att Stegö Chilò avgår.
Det verkar mycket egendomligt att välja en tajming så att presentationen av budgetpropositionen kommer i skuggan av bomben om avgång.

När det gäller Cecilia Stegö Chilòs person är det lite mer komplicerat än för Maria Borelius. Stegö Chilò har sin bas i journalism, debatt och tankesmedjor. Borelius kan med högt huvud återgå till sina tidigare värv men för Stegö Chilò är det värre. Jag tycker att Stegö Chilò är värd avgångsvederlaget på 12 månadslöner. Hon bröt upp en karriär för att bli statsråd och kan få svårt att komma tillbaka till sin tidigare position.

Eftersom jag gnällde på Maria Borelius pressmeddelande vill jag berömma Stegö Chilò för ett bra pressmeddelande och en logisk motivbild. Till pressmeddelandet

SvD om avgången
DN om avgången
Aftonbladet om avgången

Aftonbladet, Ministern baktalade Reinfeldt - "Stegö Chilò har tyckt illa om honom i ett år" .
Nu tycker jag att man skall sätta upp ett varningens finger för trovärdigheten i artikelns källa. Några av kulturministerns gamla Timbrokollegor tycks ha satt i system att sänka henne. Det kan lika gärna vara personliga vendettor som sanna fakta. Förresten är det löjligt att Transportarbetarförbundet polisanmäler ministern för att ha anlitat svart arbetskraft.

Under dagen får vi hoppas att fokus sätts på den budget som i dag läggs fram.

Andra bloggar om: , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har jag också hittat hit!

Det har varit mycket hallå runt om Stegö Chilò och Maria Borelius den senare tiden. Kanske lite väl mycket, eller kanske alldeles för lite? Det beror på hur man ser det. Jag håller med om att det kan bli svårt för Chilò att komma tillbaka till sin gamla karriär och attd et var modigt av henne att ta det steget.

Men å andra sidan vet inte jag om jag tycker att hon är värd tolv månaders avgångsvederlag bara på grund av att hon kommer att få det svårt att ta sig tillbaka till sitt gammla jobb. Det var ju trotts allt hon själv som satte sig i den sittsen och en brottsling är väl en brottsling hur man än ser på det. Dessutom, vad är det som gör det så svårt för henne att ta ett annat jobb som inte finns inom media?

Anonym sa...

Cecilia Stegö Chilò skriver att

"Genom att inte betala TV-avgift och att anlita s.k. svart hemhjälp, har jag under tiden innan jag blev statsråd begått förseelser som inte är acceptabla, men som jag på alla sätt försökt att rätta till. Den ambitionen har nu stoppats av Radiotjänst i Kiruna AB och Svenska Transportarbetarförbundets polisanmälningar."

Hon har alltså inte gjort något fel, felet är att hon har polisanmälts. Hon fortsätter alltså med sin ideologi att brott är OK så längde de inte upptäcks eller polisanmäls. Om hon nu får 12 månadslöner så räcker de ju precis fram till att regeringen inför pigavdragen, då kanske hon kan få jobb.

Danne Nordling sa...

Kanske Bildt krävde att få in några mer liberala personer i regeringen. Men det kan inte vara sakligt motiverat att ha en nyliberal som skall bedriva kommuinitär politik. Reinfeldt kanske tyckte det var bra att på närmare håll kunna ha koll på nyliberalerna. Dessutom var det väl inte någon nackdel för honom att Timbro skulle försvagas utan chef.
/DNg

Per Westberg sa...

Hej Maria
Du har nog rätt. Stegö fixar nog jobb.

Anonym
När jag tänker efter är nog Stegös uttalande om att hon påverkats av polisanmälningarna ganska dumt. Skattebrott ligger väl under allmänt åtala och då spelar det ju ingen roll om det är transport eller åklagaren som tar initiativet. När det gäller Radiotjänst agerande är det sannolikt så att de inte har något val.

Danne
Nu gäller det att ha koll på Timbro. Jag har aldrig funderat på dem så mycket.