2006-10-01

Ja till trängselskatt

Ja till trängselskatt
Alliansens partiledare sätter i dag ned foten och säger ja till trängselskatt i Stockholms innerstad. På DN Debatt skriver de att de vill ha ett stort trafikpolitiskt paket där överskottet från trängselskatterna skall fonderas för ett stort antal trafikinvesteringar. Alliansen skrotar projektet Citytunneln i Stockholm som syftar till att hjälpa upp för tågtrafiken genom Stockholm. I stället vill man jobba vidare på en modell för ökad tågkapacitet ovan jord. Vidare hamnar frågan om kringfartsleder åter på bordet.

Kompromissvilja bådar gott men glöm inte kollektivtrafiken
Det är bra att Alliansen redan innan man satt sig i Rosenbad visar politisk förmåga att arbeta fram kompromisser i frågor där man är splittrade. Möjligen kan man ana att gruppen inte är tillräckligt offensiv när det gäller miljöfrågor. Förvisso talar man om förbättringar för kollektivtrafiken men de lösningar som ges, när man slopar Citybanan, är ändå förenade med stor osäkerhet kring om de verkligen går att genomföra. Det är många ingenjörer som kliat sig i huvudet för att hitta lösningar för flöden kring Riddarholmen och Klarastrand. Kringfartsleder låter bra men vi vet att vissa områden, exempelvis Ekerö, kommer att drabbas på ett negativt sätt. Kringfartsleder är lite populistiskt och är inte särskilt verksamt för att minska privatbilism och långtradartrafik. Att jämföra Citybanan med Hallandsåsprojektet verkar lite magstarkt.

Nu gäller det att kritiskt granska de planer som tas fram så att satsningarna i järnvägstrafiken inte kommer på skam.

Ciybanan
Läs mer om Citybanan

Genderperspektiv
Ett litet genderperspektiv kan även läggas på Alliansens artikel då man skriver att den nya regeringen kommer att utse en särskild förhandlingsman med uppgift att föra samman Stockholms stad, Stockholms läns landsting, Kommunförbundet i Stockholms län och berörda myndigheter till en samlad trafiklösning. Välj ingen gubbe.

Kunde man inte ha valt ett mer inklusivt språk? Varför inte utse en förhandlare?

Om trängselskatter har jag tidigare skrivit
31 juli, Folkomröstning om hälsa
28 augusti, Trängselskatt igen

Andra bloggar om: , ,

6 kommentarer:

batti sa...

Tycker att det är kanon med trängselskatterna, men att slopa Citybanan är jag inte säker på är rätt väg att gå.

Mitt största problem inför valet var att alliansens miljöpolitik inte är bra. Jag hoppas att jag har fel och att Centern kan belysa de viktiga miljöfrågorna som finns. Kd:s stolliga förslag att sänka beninskatten hoppas jag åker ner i papperskorgen illa kvickt!

Per Westberg sa...

Under 70-talet kallade man ibland CUF:are Åsa-Nissemarxister. Detta var ett pejorativt uttryck men jag uppfattade det själv som att det handlade om "gröna vågare". Lustiga mössor och längtan att odla biodynamiskt. Rätt sympatisk livstil faktiskt.

Kanske finns de gamla Åsa-Nissemarxisterna kvar i övervintrad form och kan sätta miljöfrågorna på agendan inom centerrörelsen igen. Traditionen som grönt parti finns ju.

Anonym sa...

Man pratar nu om extra spår i ytläge och detta har har utretts i massor i många år och en sådan lösning blir till priset av intrång i miljön på Riddarholmen och/eller borttagna bilfiler på söderleden. Knappast särskilt gångbart oppinionsmässigt och knappast på plats före 2013 då citytunneln är planerad att vara klar. Får tyvärr känslan av att man antingen inte är tillräckligt insatta i problematiken kring järnvägsinfrastrukturlösningar i storstadsmiljö eller vill man bara sticka huvudet i sanden och köra en utredningslångbänk i ett par år och försena en viktig och nödvändig lösning några år... nä det här var nog inte något av alliansens bättre besked än så länge.

Per Westberg sa...

Man skulle ju kunna börja köra smalspår. 600 mm eller 891 mm. :).

Kanske kan man köra järnväg i två våningar genom stan. Återstår att se hur man löser problemet.

Anonym sa...

Suck, vilket dåligt och luddigt utspel. Fredrik, är det bra ledarskap att blanda in vägbeläggningskvaliteten i Skåne i frågan om trängselskatten?

Minus 13 miljarder för kollektivtrafikanterna, +20 miljarder till bilisterna. Maud,är det det som kallas helhetsgrepp och miljöhänsyn?

Göran, vad var det Stockholmarna röstade om? Är det etiskt korrekt att tolka att Stockholmarna sa ja till något annat än bättre kollektivtrafik och mindre biltrafik?

Lars, du marknadsliberal, borde inte de nya vägarna vara tullbelagda så att andra bilister slipper subventionera de som åker på förbifarten?

De fyras gäng, ni vill inte dra frågan i långbänk skriver ni. Ett stort lycka till till den nye förhandlingsmannen. Den förra förhandlingsrundan tog nog minst 5 år...

Vågar vi hoppas på en utbildad trafikplanerare som förhandlingsman/kvinna denna gång? Säga vad man vill om trängselskatten men effekterna blev nästan exakt de som trafikplanerarna förutspått.

itsweden sa...

Detta och sänkt fastighetsskatt är väl det enda vi kommer att få se rörande skatter. Sänkta löneskatter kan man antagligen glömma, eller?

Funderar på att eventuellt öppna eget men antagligen blir det mitt andra alternativ att flytta från Sverige. Jag tror inte att det blir så mycket förändringar för den som vill öppna eget om det inte handlar om ett företagande som handlar om en massa nyanställningar möjligen.

Helst skulle jag välja alternativet att öppna eget, men men, man får väl se.