2008-07-29

Den gamla fina konsulenttiteln

Västerås stad söker en konsulent.

Jag trodde att den gamla fina titeln var passé och att alla konsulenter blivit controllers, HR-handläggare, internkonsulter och facility managers. Men inte i Västerås.

En gång i tiden var dammsugarförsäljarna just konsulenter.

När man förresten söker en konsulent, som väl betyder rådgivare, kanske man skulle skaffa en konsulent som gör mallar till platsannonserna. Då slipper man kanske den förargliga versalen i "stad" som man nu använder. Nu tror jag dock att det är jobbsajten som slarvat och inte kommunen.

I och för sig kan ett namn stavas lite hur som helst men just Västerås använder genomgående versaler (VÄSTERÅS STAD) eller ensam versal i "V" (Västerås stad).

Personligen är jag lite skeptisk till alla kommuner som väljer att kalla sig stad. Om de likt Stockholm och Solna är identiska med de städer som 1971 blev kommuner tycker jag att det är okej. Nuvarande Västerås är väl bildad ur den ursprungliga staden och några landskommuner. Och vad gör man i Karlskrona om den lilla byn Avaskär vill kalla sig stad. Tvivelsutan var Avaskär stad fram till 1600-talet.
Västerås kan trots allt ståta med att vara både residensstad och stiftsstad. Dessutom är man efter Sveriges första stad - Skara - på hedrande andraplats bland rikets städer. En andra plats (bildad år 990) som man delar med Lund och Sigtuna.

1 kommentar:

Leif Ekstedt sa...

Svenska Kyrkan är i stort behov av konsulenter. Uppgift: att göra gudstjänsterna så viktiga för betalande medlemskår. Titta på de kyrkor som fyller kvoten och gör sammaledes.
För övrigt anser jag att Kyrkans Tidning i marknadsföringssyfte skall plocka bort "lösenordet".
Jag har skådat Dagen.