2008-07-20

Ge brottsoffer en pressekreterare

När mediatrycket är hårt vid en rättegång vore det på sin plats att målsägande hade tillgång till en pressekreterare. Trycket på rapportering och snabba nyheter kan innebära att en målsägande får svårt att förhålla sig till journalister och att detta innebär att skadorna av brottet bli ännu större.

Igår skrev jag att det behövs en pressetisk diskussion när tidningar urskiljningslöst publicerar material från förundersökningar som de tagit del av via elektroniskt media (Läs - Ny teknik kräver pressetisk diskussion). Några som verkligen kan bli offer i sådan journalistik är brottsoffren. När de ska koncentera sig på rättegången och samtidigt måste bearbeta ofattbara händelser kommer samtidigt en flod av spekulationer och icke önskad uppmärksamhet via media.

Ett sätt att hjälpa målsägande skulle kunna vara att tilldela dem egna pressekreterare som ger dem stöd i hur de ska förhålla sig till media. Ett professionellt biträde skulle kunna bidra till att offer lämnas ifred och att den information som ges verkligen tjänar berättigade syften som en målsägande kan ha. Den som är i kris har små förutsättningar att kunna hantera reportrar som lägger orden i munnen på sitt intervjuobjekt och som är på jakt efter rubriker.

Sedan 1991 kan en domstol förordna om målsägandebiträde vid förundersökning och rättegång. Detta gäller gäller till exempel vid brott som rör grövre sexuella övergrepp och andra mål där det kan antas att målsäganden har ett särskilt starkt behov av biträde. Ett målsägandebiträdet ger stöd och hjälp under förundersökningen och rättegången och ska kunna hjälpa målsäganden med att biträda åtalet och föra talan om enskilt anspråk.

När vi nu lever i en tid där mediatrycket blir allt hårdare och där tidningar, etermedia och bloggar är snabba i rapportering och analyser är det verkligen värt att fundera på om inte vissa brottsoffer från första stund skulle erbjudas en pressekreterare. Inte minst finns det skäl till professionell mediakompetens för målsägande eftersom till exempel polisen blir alltmer utåtriktad i sitt förhållande till meida. I fredags lyckades polisen i Dalarna till och med göra utdelandet av förundersökningen till något som liknade ett pressevent. Heder till åklagarsidan som var betydligt mer formell och återhållsam i sina kommentarer kring den inlämnade stämningsansökan.

Bloggar om , , ,

1 kommentar:

Carina sa...

Tack för dina kloka inlägg,jag har börjat lära mig hur media fungerar men det har tagit några månader hade verkligen behövt någon som kunnat hjälpt mig!Jag har känt mig totalt ned manglad och påhoppad av media.men jag skulle också vilja att samhället informerar mer om hur det fungerar att vara brottsoffer för det är inget jag skulle kunna föreställt mig hur det är med förhör åklagare polis mm
Vill också säga att det är Åklagaren som styr polis arbetet och att jag har haft samtal med honom om hur viktigt jag tycker att det är för oss att inte undersökningen och vidriga detaljer hamnar hos media.Det är åklagaren som bestämmer vad för material som ges ut till allmänheten!.Frid Carina