2008-07-13

Förhandla i stället för att snacka med media


Bild: Jag var i torsdags kväll ute på jakt på Östermalm för att hitta bilder som kunde symbolisera bussförarkonflikten. Jag hittade "min bild" men insåg senare att jag inte var ensam om detta motiv.

Det är något skumt med bussförarkonflikten.
Bussarbetsgivarnas vd Peter Jeppsson är aktiv i media och går ut med den ena uppgiften efter den andra. Dettar till trots verkar Kommunal ha förståelse för sina krav från allmänheten. Att snacka via media är kanske inte den bästa taktiken i förhandlingar. Förvisso är det bra att få veta vad som händer men om man verkligen vill att bussarna ska börja rulla ska man sitta vid ett bord och förhandla. Inte kommentera skeendena via media. Det gäller att ge och ta samt att hitta konstruktiva kompromisser.

Själv ska jag cykla till jobbet hela veckan men det hade jag gjort oavsett konflikt eller ej.

SvD, Sydsvenskan. DN
, Aftonbladet

Inga kommentarer: