2007-03-07

Arkivbeständiga pennor

Domstolsverket har köpt in ett gäng pennor som domarna inte kan använda för när de undertecknar domarna berättar DN. Det där är ingen stor grej tycker jag som vet att få av de pennor man bär på sig har arkivbeständigt bläck. De går ju att använda till så mycket annat. I tingsrätten är det bara ordföranden som skriver under domarna vilket gör att problemet är överkomligt. Värre hade det varit om man skulle behöva ha koll på vilka pennor nämndemännen använder. (Läs dock kommentarerna nedan)

Annat var det förr då Svensk författningssamling nummer 1 varje år var en förteckning över godkänt arkivmaterial. Men i och med harmonisering i EU har denna författning upphört och även andra pennor än de som märkts "Svenskt Arkiv" kan vara arkivbeständiga. Njut av den sista klassiska SFS-ettan från 1991 - Statens provningsanstalts kungörelse (1991:1) om skrivmateriel och reproduktionsmetoder som är godkända till vissa slag av handlingar under år 1991. . Numera får man söka sig till Riksarkivets föreskrifter för att ta reda på vad som gäller.

Den skumma men välinitierade bloggen Rättegångsbloggen berättade i början av februari om andra pennproblem på Stockholms tingsrätt. Allmänheten stjäl Domstolsverkets engångstiftpennor. Se: Hett samlarvärde av tingsrättens pennor

8 kommentarer:

Anonym sa...

Av Per Westbergs blogg går det att göra lärdomen att uttala dig inte om det inte känner till. I domstolen skriver i brottmål ordföranden och - i det fall det är aktuellt - den andra domaren under domen. I tvistemål skriver alla tre domarna - vid huvudförhandling i s.k. tresits - under domen. Det sagda gäller tingsrätt. I hovrätten skriver i brottmål de tre juristdomarna under och i tvistemål de tre eller fyra domarna. I Högsta domstolen skriver alla fem domarna under. Och så finns det alla förvaltningsdomstolar, arbetsdomstolen, m.m.

Per Westberg sa...

Nog kan man uttala sig om sådant man inte känner till. Särskilt med glimten i ögat. Jag håller nog ganska bra koll på vilka som skriver under domar och som du såg höll jag mig till tingsrätten. Funderade ett tag på att skriva "de lagfarna" i stället för ordföranden. Givetvis borde jag ha skrivit brottmål.

Men även "anonymous" har fel. I Högsta domstolen skriver även föredragande under. Det missade du.

Anonym sa...

Det är ju inte bara underskrift på domar det handlar om. Även annant måste vara arkivvärdigt, såsom tjänsteanteckningar med mera.

Per Westberg sa...

Jag glömde bort alla små signaturer och justeringar som görs.

Det är nog läge att köpa in ett gäng Ballografpennor.

Men Domstolsverket har nog till skillnad från många andra myndigheter och kommunala organ bra koll på skrivare och kopiatorer.

Jag minns att jag vid en granskning för många år sedan fick skruva isär en penna och visa att stiftet var märkt "Svenskt Arkiv"

Anonym sa...

Arkivbeständig skrivmateriel ska användas vid upprättande av alla allmänna handlingar som ska bevaras. För den som vill veta mer är det bara att kolla Riksarkivets föreskrifter.

Per Westberg sa...

RAMSen är duktig och har kanske samrått med RAFSen. För det är väl i RAFSen man får leta om skrivmaterial.

Jag tror att jag drar ut denna blogg på papper. Frågan är om jag ska välja arkivbeständigt eller åldringsbeständigt.

Anonym sa...

Inget personligt. Men död åt bloggvågen!!!

Per Westberg sa...

Vi får se om bloggvågen ebbar ut eller om den är arkivbeständig. ;-)