2007-03-18

Sahlin intresserar

-Zlatan är svensk - det är sverigedemokraterna som ska förbli en "osvensk företeelse", sa Mona Sahlin i sitt jungfrutal som partiledare inför sossarnas extra partikongress. Hon talade också om hur politiken ska finnas till för ungdomar i ett samhälle som så starkt fokuserar på jämförelse och konkurrrens. – Det finns en jämförelsestress som drabbar ungdomarna och som oroar mig.– Kan vi erbjuda pauser i den här kampen? Kan det offentliga rummet bli mer avsexualiserat?, frågade sig Mona Sahlin. Retoriskt använde hon några citat som skulle kunna vara hämtade från ungdomars verklighet:
- Hur många har du blockat på MSN?
- Har du inga Cheap Monday?
- Är du alternativ?
- Får du pierca dig?
- Hur ofta tränar du? Vad har du för BMI?
- Vaddå, är du oskuld, typ?
- Nämen, har du lagt ut de där bilderna?!
- Såg du henne på snyggast.se?
Men jag fattar inte innebörden av alla begrepp hon svängde sig med för att exemplifiera. "Blockad på MSN" vet jag vad det innebär eftersom jag är blockad av mina barn. Nu blir det väl dock problem när fackets folk läser detta. De läser ju ordet som man uttalar facklig blockad. Knappast "blåkkad på emmessen".

Piercing har jag full koll på och jag vet till och med vad en "PA - Prince Albert" är. Huua. ("PA is a common form of male genital piercing" som engelskspråkiga Wikipedia uttrycker det). Och nu har jag tagit reda på att Cheap Monday är ett svenskt jeansfabrikat. Vad jag förstår är det ganska billiga märkesjeans och inte lika dyra som Reinfeldts, kungens och mina GANT-tröjor och Peak Performancejackor. :-)

Mona Sahlins linjetal
Andra
bloggar om:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur ofta talar du med dina barn egentligen? Det där är är basala fakta, även för mig som är facklig....

Per Westberg sa...

Barnen har ju blockat mig på MSN och då blockar jag dem IRL. :-)

Jag ska göra en liten gallup på 50-talister och 60-talister om de vet vad som avses.

Men vad betyder "Är du alternativ?"?

Är jag månne alternativ?