2007-03-17

Ornitologer ser in i framtiden

I morgon är det 280 tranor vid Hornborgasjön om man får tro Transtatistiken. Men hur kan då spanarna redan i kväll vet hur många tranor som finns på plats i morgon. Jo det är nämligen så att "Dagens tranantal" är det antal tranor som räknades under föregående kväll, när fåglarna flög ut i sjön för att sova.

Detta är en typisk så kallad legal- eller nominaldefinition. Man bestämmer stipulativt vad ett begrepp betyder och allt blir solklart även om det allmänna språkbruket får sig en törn.

Nu ska jag räkna in familjen och se hur många som är hemma i morgon. Ingen tror jag eftersom ingen flugit ut i sjön för att sova. :-)

2 kommentarer:

Karl Malmqvist sa...

Hej Per! Jag väntar fortfarande på "Lustiga CUF-motioner 2007 kapitel 2". Du har väl inte glömt bort oss?

Per Westberg sa...

Nej jag har inte glömt bort de lustiga CUF-motionerna. Men jag har flugit ut över sjön för att sova.