2007-03-24

Televinken måste tillbaka


Jag konstaterar nu under kvällen att det finns flera generationer av bloggare (exempelvis Maria på Tinnitussan) som saknar Televinken. Själv stiftade jag bekantskap med Televinken redan 1964 och han har betytt enormt mycket för trafikvett och är naturligtvis det som saknas det uppväxande släktet idag. Förvisso hade han en motorik som förde tankarna till en missbrukare av centralstimulantia men var en genomhederlig typ och han ler alltid.

Enligt detta klipp från 2000 sitter Televinken numera inlåst i ett skåp i Runtuna utanför Nyköping. SIC!
Lyckligtvis kan man kolla in några årtiondens versioner av Televinken på SvT:s webbplats och min favorit är hur Televinken talar med polismannen, farbror Lasse, om hur man stoppar bilar.
Nu är det dags för fyran att avsluta Förkväll. Kör Televinken från busstationen i Nyköping i stället.
Andra bloggar om:

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är också en av dessa bloggare, vi får skapa nätverket "Televinken åter i SVT". Våra barn måste också få ta del av denna kulturella legend!

Anonym sa...

Helt underbart Per!

Ska genast kolla upp alla länkar.

Heja!!!!

Per Westberg sa...

Nu får vi vara snabba så att inte Linda Rosing joinar Televinken. Det har varit tyst kring henne en tid nu.

Anonym sa...

Hon sitter nog och planerar ett nytt utspel skulle jag tro. Det är säkert därför det är så tyst, så tyst.

Anonym sa...

Jag tittade på några av klippen om Televinken. Det som slår mig är hur bra han var och med vilka enkla medel. Nätverket har en stor och viktig uppgift att fylla!

Anonym sa...

Nu så har jag skrivit en blänkare om detta och hänvisar till denna post!

http://tinnitussans.blogspot.com/2007/03/televinkens-comeback.html

Televinken ska tillbaks i rutan :-)

Per Westberg sa...

Bra då kör vi.

Televinken jobbar utanför EU:s arbetstidsdirektiv och han är lätt att klona.

Anonym sa...

Även jag har lagt in en bloggning om detta viktiga ämne:

http://hoffstedtbloggen.blogspot.com/2007/03/televinken-tillbaka-till-rutan-kampanj.html

Men klarar han verkligen EU-direktiven?