2007-03-24

Fixa en könsneutral skylt

Mariestad är som bekant den gamla residensstaden i Skaraborgs län uti Westgiotharnas land. Nu har kommunpolitikerna vänt sig till kommunikationsdepartementet för att få tillstånd att sätta upp en "fru gårman". Man vill alltså ha en skylt som markerar övergångsställe men där mannen på skylten ersatts av en kvinna. Kommunstyrelsens ordförande Ulla Göthager (s) anger som argument att detta är en åtgärd i jämställdhetens tecken och samtidigt vill man hylla "herr gårmans" skapare Karl-Gustaf Gustafsson.
Nu är detta, enligt min mening, fel väg. Det finns skäl att ändra "herr gårman" men man ska inte ha en rik flora vägmärken. I stället ska vi göra som i Norge. Där införde man förra året en könsneutral skylt (se bild) efter initiativ av Likestillingsombudet (motsvarar Jämställdhetsombudmannen). Möjligen är det lite mycket man över norrmännens könsneutrala skylt.

META: På den nya skylten "Varning för gående" som kommer den 1 juli 2007 verkar det som att det är en man som håller en flicka i handen.




Andra bloggar om:

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med. För kjolförslaget stärker väl snarare könsrollerna? Ungefär: män bär byxor, kvinnor skall bära kjol.

Anonym sa...

Jag tror jag måste vara den enda i världen som inte direkt sett herrgårmanskyltarna som något problem.

Får se var jag landar...

Anonym sa...

Jag säger bara: Lägg energin på någonting som faktiskt gör någon skillnad istället.

Per Westberg sa...

Nej Maria
Du är nog inte ensam om att inte se något problem i härgårmanskyltarna. Det gör inte jag heller.

Då är det bättre att ta tag i varningskylten obevakad övergång. Den föreställer ett ånglok. Snart är det ingen som förstår symbolne :-)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Är jag ensam om att missa på vilket sätt den norska skylten skulle vara mer könsneutral än vår nuvaranda skylt? Jag tycker de ser nästan likadana ut?

Mikael Andersson sa...

Räcker det inte med att plocka bort figuren?
Fast då kanske det finns någon som tror att det är ett piano på vägen...

Anonym sa...

Helt okej att plocka bort figuren. Man ska ju ta det piano vid övergångsställe.

Anonym sa...

Är det ingen som funderar på att det kostar pengar att byta alla skyltar. Pengar som kan användas till något bättre.
Dessutom går det bra att kalla skylten "Herr Gårman" för "Här går man"istället. Kvinnor har burit byxor i ganska många år så den gamla skylten känns ganska könsneutral tycker jag. Det skulle lika gärna kunna vara en kvinna med kort hår och byxor.

/Karin

Per Westberg sa...

Mariestad tänker nog inte byta alla skyltar på en gång.

Igår åkte jag på Perstorpsvägen i Farsta i södra Stockholm. JAg noterade då att varenda skylt var i behov av att bytas eftersom de var fullständigt nedklottrade.

Om jag inte missminner mig var det en gubbe med hatt före 1967.