2007-12-18

Avhemligats - Ett nyord?


Bild: Den 29 november 2007 tog jag denna bild på en av Sveriges fem ubåtar i ytläge på Danziger gatt.
Jag läser i Aftonbladet att Försvarsmakten offentliggjort den omtalade inspelningen av ett ljud från ubåtsjakten i och utanför Hårsfjärden 1982. I Försvarsmaktens pressmeddelande skriver man att inspelningen avhemligats.

Avhemligats är förvisso ett ord som idag förekommer med 62 träffar på Google men är detta ett nyord? I såfall är det dåligt. Om man sekretessbelägger en handling skulle den alltså "hemligas".

Nej jag håller på att det inte heter "avhemligas". I stället talar vi om "att det inte längre föreligger sekretess". Möjligen lite mer omständligt mening men mer korrekt.

Nu kommer jag att ladda ned ljudinspelningen som ringsignal i mobilen. Sedan käkar jag ärtsoppa och pannkaka på Högkvarteret på torsdag och kollar hur marinofficerarna reagerar positivt när det ringer samtidigt som armé- och flygvapenofficerarna bli förbannade för att jag inte har ljudlöst på mobilen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fascinerande nyord. Det måste vara en direktöversättning av engelskans "de-classified".