2007-12-16

Beviset på att ICA tänker på sina kunders hälsa

DN:s Pia Gripenberg gör en skarp analys av ICA:s kris i DN. Hon skriver bland annat:
Förmår Ica ta itu med det ruttna i rörelsen, de som tar de felaktiga genvägarna, och samtidigt vara öppen för idéer utifrån har man inga problem att försvara sin marknadsposition och även att lyckas i andra länder.

Jag har ju själv varit ganska kategorisk i mina omdömen om de fifflande Maxi ICA-butikerna och tycker att det är på sin plats att lyfta fram något postivt om ICA. Jag återger därför en liten glad och sann historia som jag upplevde i julhandeln för ett år sedan. Rubriken på mitt inlägg var "Äldre man äter sushi".

Jag överhörde ett samtal på Maxi ICA Stormarknad. Fiskdiskchefen har för stunden lämnat ostronen och böcklingen för att plocka julmust då en arg man ber om uppmärksamhet:
-Jag blev dålig av laxen jag köpte förra veckan.
-Vilken fisk var det Du köpt, fråga fiskdiskchefen.
-Den där säger mannen och pekar på den inplastade laxfilén.

Fiskdiskchefen frågar när mannen köpt fisken, hur han förvarat och tillagat den.
-Jag har ätit den rå på smörgåsen, svarar mannen.
-Men då måste det ha varit rökt eller gravad lax du ätit, replikerar fiskdiskchefen.
-I helvete heller. Jag har alltid ätit lax på smörgåsen.

Fiskchefen står bara och stirrar, mannen lommar iväg; -Var det dolda kameran, säger fiskdiskchefen till sin kollega.

Om jag förstår saken rätt kan man äta rå lax om den varit nedfryst dessförinnan. Men annars är det nog inte rekommendabelt att lägga rå lax på Leksands knäcke.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: