2007-12-06

Ebberöds bank på MAXI Ica Stormarknad i Haninge


Igår morse skrev jag artikeln Vågar ICA ta yttersta konsekvensen om hur skrupelfria köpmän på Maxi ICA skadar sina kollegor som kämpar med sina ICA-butiker på Gotland och i Västerbottens inland.

Idag får jag brev från de två ägarna på Maxi i Haninge. De är ledsna och tar sitt ansvar. Men det känns som krokodiltårar och vad är det för ansvar de tar? Inget alls. Det kommer att rulla på som vanligt med trogna kunder som mig. Efter julhandeln räknar jag med att i år ha handlat i butiken för 75 000 kronor och med tanke på att konkurrens saknas och livsmedelspriserna höjs lär det väl bli ännu mer konsumtion från min sida i butiken nästa gång.

Hade detta rört sig om en butikschef på Coop Forum eller en butikschef på Sabis hade de fått sparken. Men den som är sin egen arbetsgivare måste själv inse att det enda sättet att ta ansvar vore att sälja rörelsen till någon duktig ICA-handlare.

Brevet de skickat är lätt parodiskt. Språket är väl inte svensklärarens dröm direkt. Men varför anlitar de inte en kommunikationskonsult när de befinner sig i den situation de gör.

Möjligen borde de anlitat en jurist också. Jag ler när jag läser:

Om du vill lämna tillbaka någon färskvara kommer vi ge dig dubbel ersättning
tillbaka.
Men betyder inte detta att jag nu kan gå in i butiken och köpa oxfilé och ostron för 6 000 kronor. För att snarast återvända och lämna tillbaka varorna. Erbjudandet om dubbel ersättning var ju reservationslöst. Med lite bokstavstolkning kanske jag till och med skulle kunna ta med resterna av den utmärkta ost från Falbygdens mejeri och kvittera ut dubbel ersättning på 112 kronor. SIC!

I Haninge har vi nu fått Ebberöds bank i tappning 2007.

SvD, DN, Sydsvenskan, Aftonbladet

Läs även andra bloggares åsikter om ,

2 kommentarer:

Carl Jacobson sa...

O, jag önskar mig en sån butik i London! Kanske skulle t.o.m. jag till sist tycka att shopping är kul?

Anonym sa...

Ännu mer avslöjande är det senaste brevet från 11/12: http://www.icamaxihaninge.se/
Läs de första två paragraferna där handlarna tar avstånd - från de andra affärerna i härvan!
"Vi har ju bara märkt om färsen, inte hållit på med köttsnusk". Tjena.