UPDATE: Dagens Media - Mattias Goldmann slår tillbaka mot DNs Lasse Svärd
DN:s motorredaktör Lasse Svärd tar idag till grova artilleriet på DN Debatt när har försöker skjuta föreningen Gröna bilister i sank. Han anklagar dem för att vara lierade med etanolindustrin och för att vara en organisation som förför media. Men vem är egentligen lierad med vem?
När man läser Svärds litania ska man ha klart för sig att Swärd och hans förnumstige kollega Robert Collin på Aftonbladet under en lång tid varit tendentiösa och förutsägbara antietanolskribenter. Att denna typ av journalistik i sin tur kan kopplas samman med petroleumindustrins framgångsrika lobbyarbete är naturligtvis främmande för Lasse Svärd. Till och med näringsminster Maud Olofsson har vågat säga sanningen om bensin- och diesellobbyn. I sitt tal på Almedalen nu i början av juli sade hon:
Just nu har vi en intensiv debatt om biobränslen. Nog är det märkligt att diskussionen handlar om vad vi gör på en procent av jordens uppodlade yta samtidigt som oljan når rekordpris som i sin tur driver upp priserna på våra livsmedel. Det går aldrig att blunda för att det finns de som har intresse i den nuvarande ordningen. Och de är starka. Låt oss aldrig tappa fokus. Om vi ska kunna minska koldioxidutsläppen då måste också biobränslen spela en roll. För biobränslen är och kommer alltid att vara mer klimatvänligt än olja. Glöm aldrig det.Maud Olofsson, regeringen och vi andra som ser möjligheter i etanolen bär inte illusionen att det är lösningen på alla problem. Däremot att biobränslena utgör en komponent för att minska koldioxidutsläppen.
Men det är klart. Lasse Svärd är kanske omtumlad när han gång efter annan tvingas konstatera att hans tidiga förutsägbara negativa inställning till etanol inte håller. Det måste ha burit emot när han den 12 juli tvingades skriva under rubriken "DN granskar, Etanol ger högre andrahandsvärde". Till saken hör ju att man tidigare i media alltid hävdat att etanolbilar har ett sämre andrahandsvärde.
Vad gör man då när man oroas över vad man skrivit om etanolbilar tidigare. Jo man vässar pennan och låter sig publiceras på DN Debatt i ett sista försök att framstå som "oberoende motorjournalist". I sammanhanget ska jag väl för rättvisans skull säga att jag oftas uppskattar Svärds artiklar.
Den 12 juli skrev jag "Experter är spågummor"
Bloggar om motor, etanol
14 kommentarer:
Ja du Per, något fel är det på Collin och Swärd. Jag ställer mig direkt en massa frågor när dessa herrar härjar runt.
Varför är de så kritiska mot nya drivmedel?
Vem ligger bakom?
Någon biltillverkare som känner att de håller på att förlora marknadsandelar och använder dem som redskap?
Finns "smörjmedel" i någon form med i bilden förutom deras löner från AB och DN?
Vi kommer att behöva en hel "meny" av olika förnybara bränslen som kan ersätta de fossila om vi ska klara klimatet på jorden. För ottomotorer finns idag etanol och biogas.
För dieselbilar finns idag i princip inget ersättningsbränsle så att lura på folk dieselbilar, som dessa herrar gör, skulle om det var ett företag som gjorde det kallas för vilseledande marknadsföring.
Många etanolkonverterar idag sina bensinbilar med tex bränsletrycksregulator eller elektroniskt flex fuel system trots AB:s och DN:s skräckpropaganda.
Dessa billigare konverteringssätt är inte certifierade men gemene man/kvinna vill bidra med något fast de inte kan certifiera sin bil som en miljöbil.
Hej,
Spontant tycker jag att om det stämmer med vad Swärd skriver i dagens DN, så kan man inte komma ifrån att relationerna mellan Gröna bilister, Westander, och andra, kan ses som negativt för biobränslediskussionen; speciellt då för bioetanolen. Detta då det i bakgrunden ger upphov till en möjlighet att nämda relationer och lobbyarbete är för ekonomisk vinning. Och detta är ju inte direkt en möjlighet, utan mer ett krasst faktum.
Det kan inte vara så att det är något fel på etanolen ändå? Etanolen kanske inte är helt oskyldig till regnskogsskövlingen i Amazonas? Och utsläppen av andra klimatgaser från odling av sockerrör i tropikerna kanske äter upp sockerrörsetanolens 'positiva' klimateffekt? Och det kanske är så som Världsbanken säger att biobränslen är skyldiga till för 75% av matprishöjningarna?
Det behöver kanske inte bara vara en konspiration mot etanolen.
För oss som är lite insatta i fakta och som inte behöver göra etanolens vara eller icka vara till kärnfrågan så är Lasse Swärdhs artikel om Goldmann och Gröna Bilister alldeles lysande. Den belyser nämligen det problem med trovärdigheten som Gröna Bilister har när flera ledande personer är djupt insyltade i etanol-marknadsföring, etanoltillverkning och försäljning, fordonsförsäljning osv. Strunta för ett ögonblick i etanolens baksidor (för visst är det ett riktigt dåligt bränsle, speciellt för miljön) och se istället problemet med att svenska journalister ohejdat tar till sig det en marknadsföringsbyrå i Stockholm skriver under en intresseorganisations namn. Det hade varit lika illa om det var olje- eller biogaslobbyn som gjorde detta. Lasse Swärdh har rätt i det, han har rätt i att etanolen är värdelös eftersom den har stora miljöproblem som går att belägga och svenska journalister är köpta. Själv förordar jag elbilar, pluginhybrider och tills dess biogas som är helt koldioxidneutralt. Mindre bra är naturgas, olja och etanol.
Skjuta Gröna Bilister i sank? Snälla nån, han säger ju bara sanningen. Är det något du tycker är lögn, eller felaktigt så får du väl precisera det.
Att Swärd skriver en positiv artikel ena dagen om miljöbilarnas andrahansvärde och andra dagen ifrågasätter Gröna Bilisters neutralitet är väl ändå vad man förväntar sig av en oberoende journalist.
Att vi tvingas betala för lobbyisternas propaganda via SVT och skattsedeln är faktiskt ganska eländigt och det är bra att journalisterna någon gång säger ifrån.
Vi borde fokusera på lägre bensinförbrukning, bättre kommunikationer och att åka mindre, men då kan vi inte förlita oss på lobbyisterna. Det finns nämligen inga lobby-uppdrag som manar till lägre konsumtion och mindre bilar...
Det är ännu värre än vad Swärd skriver!
Vägverket och Naturvårdsverket sorterar under C-ministrar inom Maud Olofssons Näringsdepratement där 2 statssekreterare hade toppjobb i LRF. Maud och Eskil Erlandsson är LRF-medlemmar. De beviljar sig själva och andra medlemmar och företaget Lantmännen mycket större bidrag än de som nämns i artikeln. Lantbruket tjänar stora pengar på etanolen.
Ulf
Kul att det blir debatt här också! Per - Du nämner att Maud uttalat sig om biobränslen. Du kanske blir förvånad att höra att hon faktiskt herr Goldmann som personlig rådgivare! Synd bara att hon valde en som även är lobbyist?
På vilket sätt är denne Goldmnn personlig rådgivare till Maud Olofsson.
http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=178134
Bra blogginlägg! Swärds debatt inlägg är ganska oklart - är det ett rent personangrepp på Mattias Goldman, vill han anklaga sina journalistkollegor för att vara lättlurade eller är det Gröna bilister han fronderar mot???
Argumentationen är i vilket fall hyfsat svajig. Att det skulle vara något konstigt med att någon som suttit i ens styrelse nu jobbar på ett annat företag som har intressen i samma bransch (miljöbättre bilar) är ju ganska befängt. Tvärtom är det på den typen av erfarenheter som styrelsemedlemmar föreslås och jobb tillsätts. Kallas branscherfarenhete.....
Har någon forskare vid ett universitet förespråkat användantet av etanol i Sverige? I så fall var och när?
På rak arm minns jag att det i Sverige bedrivs rätt många forskningsprojekt som handlar om utvinning av etanol ur cellulosa så lär det inte vara några problem att hitta forskare.
Jag vet bara att Goldman och de små gröna bilisterna verka vara bluff.
Jag vet att Volvo rear ut sina Etanol V70, de blir inte av med dem,
likaså v70 med diesel motorer är osäljbara, volvo rear ut dessa med 60000:- i rabatt per bil.
Etanolpriset måste sänkas till 6:- litern.
Etanolmaffian är kompisar med Maud Olofsson hon är från ö-vik likaså de som framställer etanolen.
Goldman är kompis med Maud Olofsson, miljöminister eländet, det är rena maffian.
Nu gäller det ju inte om det finns forskningsprojekt om utvinning av etanol utan om någon forskare vid ett universitet har förespråkat ANVÄNDANDET av etanol i Sverige.
Och framförallt: Vad är det för nytta med att importera brasiliansk etanol? En liter tankad av den i Sverige betyder ju bara en liter bensin tankad i Brasilien. D v s ett nollsummespel!
Skicka en kommentar