2007-04-20

Blåst är obehagligt

Jag lämnade Hässleholm och norra Skåne för några timmar sedan. Blåsten har varit kraftig hela dagen men för mig är det inte knepigare än att slipsen lägger sig på ryggen.
Mina tankar går till dem som drabbas av personskador, skador på egendom och strömavbrott. Vind och blåst är obehagligt. Det sörmländska landskapet passerar utanför fönstret och sjöarna ligger lugna vilket tyder på att vi här i Svealand just nu förskonas från blåsten

Igår åkte jag bil genom södra Småland och betraktade återigen skadeverkningarna efter stormen Gudrun. Det är ledsamt att se de skövlade skogarna och hur enstaka träd står kvar, pinade i vinden. Nästa gång ryker det trädet är min tanke.

Jag minns hur det såg ut när jag var ute på smålandsvägarna i januari 2005. Det är obegripligt och jag kommer aldrig att få uppleva den återhämtade skogen.

SvD, En skadad i stormen
DN, Elavbrott i blåstens spår

3 kommentarer:

Madicken sa...

Vinden har mojnat i "min del" av Småland. Dock avstod vi från att tillbringa helgen i stugan på landet där strömmen brukar ryka :-)

Per Westberg sa...

Nu har vinden tagit i också här i Stockholm. En presenning rök :-)

Madicken sa...

Hoppsan! Inte ens invånarna i den kungliga huvudstaden tycks vara förskonade...