2007-04-21

Hjälp Carl Bildt

Utrikesminister Carl Bildts närvaro i bloggosfären är bra och föredömlig. Den 25 juli 2006 reflekterad jag i blogginlägget Carl Bildt den uthållige och noterade att hans först elektroniska veckobrev den 27 juni 1994 var visionärt och förvånansvärt välspått om framtida kommunikation via Internet.

Det är därför med viss förvåning jag hör Carl Bildt pressas av Ekots Tomas Ramberg i dagens upplaga av Ekots lördagsintervju. När Bildt får frågor om vissa rasistiska kommentarinläg på sin blogg svarar han knappast med den stringens och säkerhet som annars kännetecknar honom. Han svävar på målet så till den grad att intervjuaren väljer att inte pressa honom ytterligare.

Mest förvånande är att Carl Bildt rakt ut säger att han själv sköter kommentatorsfunktionen. Detta är mycket sympatiskt men verkar illa genomtänkt. Inte kan väl en utrikesminister ha tid att ägna sig åt att radera diverse tokkommentarer och ge access till godkända kommentatorer en masse?

Nu är det dags att utrikesförvaltningen engageras i Carl Bildts blogg -Alla dessa dagar. Annars kan det goda uppsåtet slå tillbaka mot Carl Bildt själv och tilltron till bloggandet i allmänhet.

Widar Andersson i Folkbladet Östgöten, ledare den 21 april, Inför lördagsintervjun med Carl Bildt

Expressen, Bildt polisanmäld efter blogginlägg
Expressen, Riskerar fängelse

Andra bloggar om: ,

2 kommentarer:

CV sa...

Rätt otroligt om det är Bildt själv som modererar alla kommentarer. Jag har kommenterat där några gånger och märkt att bara några minuter efter att jag lämnat min kommentar har någon kommit från hans blogg till min blogg.
Om vår utrikesminister har tid med det då har världen blivit rätt konstig.
RS
kulturbloggen.com

Per Westberg sa...

Det borde gå att finna en moderator bland moderater :-)