2007-04-03

Flygförseningar och körigt i tornet


Så sitter jag åter på handlarens trapp och gråter så övergivet
Jag har tappat mitt ord och min papperslapp...

Nej fullt så illa är det inte. Jag sitter och väntar på flyg mot Stockholm Arlanda och timmarna går. Orsaken till förseningarna är att det är sjukdom bland flygledarna på Arlanda och att man inte kan hantera så många plan som man måste för att trafiken ska flyta. Mig går det ingen nöd på och pendlarna i Stockholms lokaltrafik har det värre.

Som van flygresenär så vet man att orsaken sjukdom bland flygledare inte handlar om utmattningsdepresssion eller lumbago. Enligt vanligt internationellt manér brukar det i stället röra sig om olika uppfattningar mellan arbetsgivare och arbetstagare. DN och Luftfartsverket är emellertid inte så konspiratoriska som jag utan anger naturliga orsaker.

För någon tid sedan talade man om EU:s nya arbetstidsdirektiv men nu är det sjukdom som gäller. Om man kollar Luftfartsverkets webbplats döljer man illa att man är sur på personalen. Bland många inlindade ord säger man att schemaläggningen för trafikledare sedan i början av 1990-talet byggt på en frivillighet att ta övertidspass vid sjukdom eller annan frånvaro. -Denna frivillighet fungerar för närvarande inte så som vi skulle önska, säger Luftfartsverket.

Sedan fortsätter man med att berätta vad man ska göra på kort och lång sikt och då kryper det fram att relationerna mellan fack och arbetsgivare är frostiga. Man anger:

-Fortsätter dialogen med personalen och dess fackliga företrädare om hur uppkomna vakanser kan lösas
- Vi använder de avtalsrättsliga verktygen fullt ut
- Förstärker med nya flygledare i Arlandatornet
- Personal omdisponeras
- Operativ tjänstgöring prioriteras framför andra uppgifter
- Extra insatser av personalen under sommaren stimuleras.
Det är nog inte för intet som man initialt i åtgärdslistan talar om dialog med personalen och facket samt säger att man använder de avtalsrättsliga verktygen fullt ut. I mina öron låter det som att arbetsgivaren kavlar upp ärmarna och klargör vem som bestämmer.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hoppas att du kom hem som du skulle från det vackra landskapet? Annars finns det värre ställen på vår jord att fastna i, tycker jag.

Per Westberg sa...

Jo då. I säng i Karlskrona 00:15 i går natt. Nu hemma kl 23.30. Men man blir pigg av havsluften och stärkt av Sturkö och Tjockö och ubåtsbyggena på Karlskronavarvet.

Anonym sa...

Vi ska ner och stärka oss med Karlshamnsluft imorgon. Ska bli skönt att återse Sveriges trädgård igen...