2007-04-26

Kockums köper Muskövarvet


Försvarsmakten meddelade idag att man outsourcar Muskövarvet till Kockums AB. Kockums har planer för utveckling av verksamheten som sammantaget också ger effekten att successivt minska Försvarsmaktens del av kostnaderna för Musköanläggningen. Vi kan alltså hoppas på mer av civil verksamhet vid det unika Muskövarvet. Kockums ingår i ThyssenKrupp Marine Systems sedan 2005 och de är duktiga på att underhåll och nybyggnation. Kockums AB äger sedan 1989 Karlskronavarvet.



Andra bloggar om:

2 kommentarer:

Anonym sa...

kockums köper inte det statligt ägda varvet, utan tar över verksamheten men hyr bara anläggningen.
Samt att muskövarvet(www.muskovarvet.se) är ett privatiserat båtvarv som inte borde blandas ihop med Muskö örlogsvarv... STOR SKILLNAD

Per Westberg sa...

Ja du Denny.
Rubriken är inte riktigt bra det medger jag. Men i min efterföljande text talar jag om outsorurcing och per definition kan ett driftande av en anläggning upplevas som ett köp även om det kanske i det mesta är en lite mer komplicerad rättslig situation. Den mest korrekta rubriken hade nog varit "Kockums förvärvar Muskövarvet".

Begreppet Muskövarvet funderade jag över efter att ha googlat och funnit att det är ett privatvarv i aktiebolagsform som bildats av förutvarande försvarsanställda.

Men försvaret använder termen Muskövarvet i sitt pressmeddelande och det har funnits i min vokabulär sedan jag var tio år. Lustigt nog finns det i Nationalencyklopedien också. Men det formella namnet är nog egentligen Marinverkstad Muskö.

Eftersom Kockums jobbar internationellt får vi väl vänja oss vid att tala om Muskö shipyard.