2007-04-25

Bra jobbat justitiekanslern

En åttaåring i Solna hittade 2005 en ring på gatan 2005 och lämnade in den till polisen berättar DN. Polisen bedömde att ringen hade ringa :) värde och kasserade den.

Nu har emellertid JK beslutat att den unge mannen ska få 100 kronor i hittelön. JK motiverar sitt beslut med att en alltför njugg inställning från staten skulle motverka det önskade beteendet att barn lämnar in borttappade föremål till polisen.

Det är ett mycket bra beslut att man nu betalar ut en symbolisk ersättning och visar att ärlighete lönar sig.

Själv hittade jag för en månad sedan en ny bil värd 300 000 kronor. Den var stulen med nycklar ur bilhallen och bilhandlaren berättade att han inte skulle ha fått ut försäkringsersättning. Polisens kommentar var att oddsen var höga att bilen skulle ha återkommit som utbränt vrak i samband med något rån om jag inte haft ögonen öppna.

Någon hittelön har jag inte fått. Jag får väl ringa och klaga.

5 kommentarer:

Anonym sa...

ja, om inte annat ska du väl ha en 100ing för att visa att det var ett bra initiativ!

Per Westberg sa...

Jag har funderat på om jag skulle kunna få fyra ventilhattar till sommardäcken. Någon har snott de silverfärgade ventilhattarna jag köpte på Biltema för 15 kronor.

Anonym sa...

Jag har också köpt ventilhattar på Biltema och fått dom stulna. Såna kromade hattar. SJUKT.

Alex

Anonym sa...

Oddsen var nog låga / sannolikheten var nog hög, för att bilen skulle varit bränd.

/ Herr Petimeter

Per Westberg sa...

Det är bra Leiph. Du har rätt. Men om man ser det från gärningsmannens sida skulle man kunna tala om höga odds. :-)