2007-04-11

Svårt att hänga med

Per Olof Widell replikerar idag på SvD Brännpunkt på ett tidigare inlägg från RFSL:S ordförande Sören Andersson om att staten bör äga rätten att definiera begreppet äktenskap ­ inte samfunden. RFSL ställer sig som bekant bakom utredaren Hans Regners förslag om könsneutrala äktenskap men man är negativ till förslaget om rätten för företrädare för trossamfund att neka vigning av samkönade par.

Det är väldigt svår materia som Widell och Andersson debatterar och SvD gör det inte lättare när man i sin rubrik skriver - "Queer familjerätt behöver egen rättsfigur". I stället borde man ha väglett Widell att ta bort begreppet queer i sin text.

Att användabegreppet Queer är snobbism (som nog P O Widell är oskyldig till) på högsta nivå. Möjligen tillhör detta begrepp vokabulären för personer som är aktiva i hbt-rörelsen och för dem som är specialintresserade av genusforskning. Jag vågar påstå att en övervägande del av befolkningen har noll koll på begreppet Queer.

Själv har jag verkligen kämpat för att skapa mig en bild av begreppet queer och inte blir man särskilt mycket klokare om man läser Nationalencyklopedien.
queerteori (av engelska queer 'konstig', 'excentrisk', 'homosexuell'), queer theory, samlingsbenämning på olika teoretiska perspektiv som utvecklats i framför allt engelskspråkiga länder sedan 1980-talet för att analysera sexualitet som relationer, identiteter, strukturer och värderingar vilka är historiskt betingade.
Att en debattredaktion utan vidare kommentar eller begreppsförklaring använder termen queer är exkluderande. Risken är stor att läsekretsen inte tar sakfrågan på allvar och resultatet kan bli en ökad särbehandling av homo-, bi- och transpersoner. Om man inte förstår vad någon talar om är det lätt att sätta en negativ stämpel.

Andra bloggar om: ,

2 kommentarer:

Peter Olevik Dunder sa...

Det kanske är en generationsfråga... Jag är nämligen väl bekant med ordet och tror mig veta att de i min ålder är det. Visserligen blir det fortfarande exkluderande men inte map snobbism utan snarast åldersmässigt.

Per Westberg sa...

Du kan ha rätt. JAg ska kolla med några sjuttiotaliste eller åttiotalist.