2007-04-30

Ja vi svenskar har dålig koll

Frilansjournalisten och författaren Tom Sörhannus, Närpes och Sundbyberg skriver tankeväckande om svenskarnas okunskap om finlandssvenskarna på SvD Brännpunkt idag. Sörhannus skriver:

Varför är det då så viktigt att rikssvenskarna känner till finlandssvenskarna?

Vi har som sagt en lång gemensam historia. Dessutom talar vi samma språk. För svenska språket i Finland är kontakterna med svenskan i Sverige livsviktiga.Vi finlandssvenskar är så få, knappt 300000 personer, att vårt språk måste få stöd
från Sverige. Influenserna från finskan är idag väldigt starka och riskerar att förskjuta svenskan i Finland från dess moderspråk i Sverige.

Jag påminns själv ganska ofta om min osäkerhet kring detta med Finland, finnar, finlandssvenskar, finska och svenska. Efter mångt och mycket säger jag numera aldrig finska ambassaden om Finlands ambassad och för en halvtimma sedan skrev jag:

Karl af Hällström i Borgå, Finland, tipsar om Predikantbloggen där tre präster från Finland och två från Sverige lägger upp predikningar.
Jag hade klara problem med formuleringen eftersom jag var osäker på om prästerna Karl af Hällström, Martin Fagerudd, Kaj Andersson är finlandssvenskar. De fem prästerna i Svenska kyrkan och Evangelisk-luhterska kyrkan i Finland som publicerar urval av sina predikningar på Predikantbloggen gör en insats för språket.

2 kommentarer:

Kalle af sa...

Info: Vi är finlandssvenskar alla tre.

Per Westberg sa...

Det ante mig.